یک نقشه راه اکتشاف مواد معدنی

Telegram-logo
Instagram-logo
سنگ مصنوعی و تکنولوژی ساخت آن
سنگ مصنوعی و تکنولوژی ساخت آن

سنگ مصنوعی و تکنولوژی ساخت آن قدمت استفاده از سنگریزه‌ها و خرده‌سنگ‌ها انسان از زمان‌های دور سنگریزه‌ها را جمع می‌کرد و از آنها ابزار می‌ساخت،

آشنایی با روش ژئوفیزیک اکتشافی IP
روش ژئوفیزیک اکتشافی IP

آشنایی با روش ژئوفیزیک اکتشافی IP IP یکی از متداول‌ترین روش‌های مورد استفاده در اکتشافات معدنی و نفت و گاز می‌باشد. در اکتشافات نفت و

Baner-MineJobs
یک نقشه راه اکتشاف مواد معدنی - روش اکتشاف معدن - نقشه راه اکتشاف معدن - اکتشاف ماده معدنی
4.3/5 - (3 امتیاز)

https://www.mining-eng.ir/?p=16595

فهرست مطالب

یک نقشه راه اکتشاف مواد معدنی

هیچ چیز هیجان‌انگیزتر از انجام نوعی از اکتشاف نیست. اکتشاف اشکال مختلفی دارد که بسته به نوع آن می‌تواند ماهیت فیزیکی، علمی، شخصی یا حتی فلسفی داشته باشد. اما با وجود انواع مختلفی از اکتشاف، شاید بتوان اکتشافات مواد معدنی را ملموس‌ترین نوع آن برشمرد.

کشف یک منبع معدنی می‌تواند یک قطعه «مرتع بی‌ارزش» را به یک دارایی اقتصادی جدید تبدیل کند و ممکن است میلیون‌ها یا میلیاردها دلار از فلزات و مواد معدنی را برای اهداف انسانی مورد استفاده قرار دهد.

معادن به عنوان فراهم‌کننده مواد اولیه در اولین گام زنجیره تامین تمامی صنایع قرار دارند که نقش مهم در زندگی بشر ایفا می‌کند. همان طور که در گزارش بانک جهانی نیز آماده است در انتقال انرژی پاک برای تحقق بخشیدن به آینده‌ای با کربن پایین‌تر لزوم مواد معدنی نقش پررنگ و اساسی را بازی می‌کند.

 نخستین مرحله بهره‌برداری از معادن، ابتدا کشف ماده معدنی است. در صورتی که این مرحله به صورت اصولی و نظام‌‏مند انجام نگیرد، ضررهای غیرقابل جبرانی در مراحل استخراج و خصوصا فرآوری بر بهره‌بردار وارد خواهد کرد خارج از اینکه امکان دارد به خاطر اشتباهات تیم اکتشافی و توجه نداشتن به جزئیات و اطلاعات یک ذخیره کاملا اقتصادی به درستی شناسایی نشده و این منطقه ارزشمند بی‌بهره رها شود.

در اکتشاف مواد معدنی با توجه به پروژه و نوع ماده معدنی انواع فعالیت‌ها، همچون: عملیات صحرایی، پی‌جویی و برداشت اطلاعات زمین‌شناسی، حفر ترانشه، ژئوشیمی، نمونه‌برداری و آنالیز شیمیایی، ژئوفیزیک، حفریات سطحی و عمقی، حفاری مغزه، لاگ‌نگاری، مدل‌سازی سه‌بعدی کانسار اکتشافی و در نهایت تدوین طرح‌ها و گزارشات فنی اکتشافی، از جمله فعالیت‌های می‌باشد که برای اکتشاف کانسارها انجام می‌پذیرد.

 

اکتشاف کانسارها شامل سه مرحله اکتشاف مقدماتی، نیمه‌تفصیلی و تفصیلی است. با پایان هر مرحله از اکتشاف، با توجه به افزایش یا کاهش احتمالات کشف و برآورد هزینه‌های انجام‌شده و قابل پیش‌بینی در مورد ادامه اکتشاف تصمیم‌گیری می‌شود.

 

برای کاوش کجا را انتخاب میکنید؟

در اولین گام جهت بررسی یک منطقه بزرگ جغرافیایی و تشخیص اینکه آیا نشانه‌هایی از مواد معدنی وجود دارد یا خیر، زمین‌شناسان به کمک نقشه‌های جغرافیایی و تصاویر ماهواره‌ای و سایر ابزارها بخش‌های مختلف یک منطقه را برای اکتشافات بعدی مطالعه می‌کنند. زمانی که در نهایت یک منطقه به خصوص انتخاب شد یک تیم متخصص جهت عملیات صحرایی به آن ناحیه اعزام می‌شود تا موقعیت مکانی و ویژگی سنگ‌های آن منطقه را ثبت کنند و برای بررسی حضور یا عدم حضور مواد معدنی، نمونه‌برداری نیز انجام می‌دهند.

 

حتی در بهترین مواقع، معدنکاری می‌تواند پرهزینه، مخاطره آمیز و پیچیده باشد. به همین دلیل سرمایه‌گذاران و حامیان از شما می‌خواهند اطلاعات بیشتری تهیه کنید. در این مرحله از حفاری مغزه، آزمایشات متالوژی، ارزیابی زیست محیطی، مدل‌سازی سه‌بعدی و طراحی معدن برای افزایش اطمینان در پروژه استفاده می‌شود این کار برای شما این امکان را فراهم می‌سازد تا تصویر واضح‌تری از ذخیره را ببینید.

اگر تمامی بررسی‌ها حاکی از وجود مقدار قابل توجهی از ماده معدنی با عیار قابل توجیه در محل باشد فقط می‌ماند مطالعات فنی و اقتصادی برای تصمیم‌گیری در رابطه با احداث معدن. تصمیم برای انجام پروژه بهره‌برداری به ویژگی‌های کانسار، طراحی عملیات، تکنولوژی در دسترس و پیش‌بینی‌های آینده بازار جهانی (میزان تقاضا و هزینه‌ها) و… بستگی دارد. اگر مشخص شود که در این کار سود چشم‌گیری بدست خواهد آمد منجرب به اجرای عملیات معدنکاری خواهد شد.

 

دستیابی و کشف یک ذخیره اقتصادی معدنی، هدف بسیاری از تیم‌ها در سراسر جهان است، اما چنین تلاش‌هایی می‌تواند بسیار دشوار، پرهزینه و زمان‌بر باشد. بنابراین اکثر شرکت‌هایی که در زمینه اکتشاف مشغول به فعالیت هستند، دست خالی برمی‌گردند.

اینفوگرافیک امروز از شرکت Orix Geoscience که آن را برای شما ترجمه و معادل‌سازی فارسی کردیم، یک مسیر اکتشاف مواد معدنی را برای شما به یک پازل تشبیه کرده و سعی می‌کند هر قطعه از پازل را با اطلاعات ساده و اساسی شرح دهد، و نشان دهد که تیم‌های اکتشافی چگونه می‌توانند شانس موفقیت خود را با استفاده از اطلاعات و داده‌ها در طول فرآیند به حداکثر برسانند.

 

یک نقشه راه اکتشاف مواد معدنی - روش اکتشاف معدن - نقشه راه اکتشاف معدن - اکتشاف ماده معدنی

 

 

دانلود PDF اینفوگرافیک یک نقشه راه اکتشاف مواد معدنی

 

عاشق شروع کردن هستم، هنر من جنگیدن برای آرزوهام هست؛ دنبال این هستم که درک درستی از زندگی پیدا کنم و ازش لذت ببرم برای همین بیشترین سرمایه‌گذاری رو روی خودم می‌کنم.

جدیدترین مطالب رو در ایمیل خود دریافت کنید

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

فرم گزارش

خواهشمند است، فرم را تکمیل و ارسال نمایید.

راهنمای دانلود

  • اگر نرم‌افزار مدیریت دانلود ندارید، قبل از دانلود هرگونه فایلی، یک نرم افزار مدیریت دانلود مانند IDM و یا FlashGet نصب کنید.
  • برای دانلود، به روی عبارت “دانلود” کلیک کنید و منتظر بمانید تا پنجره مربوطه ظاهر شود سپس محل ذخیره شدن فایل را انتخاب کنید و منتظر بمانید تا دانلود تمام شود.
  • در صورت بروز مشکل در دانلود فایل‌ها تنها کافی است در آخر لینک دانلود فایل یک علامت سوال ? قرار دهید تا فایل به راحتی دانلود شود.
  • فایل های قرار داده شده برای دانلود به منظور کاهش حجم و دریافت سریعتر فشرده شده‌اند، برای خارج سازی فایل‌ها از حالت فشرده از نرم‌افزار Winrar و یا مشابه آن استفاده کنید.
  • چنانچه در مقابل لینک دانلود عبارت بخش اول، دوم و … مشاهده کردید تمام بخش‌ها می‌بایستی حتماً دانلود شود تا فایل قابل استفاده باشد.
  • کلمه رمز جهت بازگشایی فایل فشرده عبارت www.mining-eng.ir می‌باشد. تمامی حروف را می بایستی به صورت کوچک تایپ کنید و در هنگام تایپ به وضعیت EN/FA کیبورد خود توجه داشته باشید همچنین بهتر است کلمه رمز را تایپ کنید و از Copy-Paste آن بپرهیزید.
  • چنانچه در هنگام خارج سازی فایل از حالت فشرده با پیغام CRC مواجه شدید، در صورتی که کلمه رمز را درست وارد کرده باشید. فایل به صورت خراب دانلود شده است و می‌بایستی مجدداً آن را دانلود کنید.