انقلابی در اکتشاف معادن

Telegram-logo
Instagram-logo
دستگاه های حفاری اکتشافی
دستگاه های حفاری اکتشافی

دستگاه های حفاری اکتشافی دستگاه‌های حفاری بسته به اهداف مورد نظر در کار متنوع هستند و به‌طور کلی با توجه به تنوع در روش‌های حفر

کاربرد سنجش از دور در اکتشاف معادن

بررسی‌های دورسنجی به دلیل داشتن داده‌هایی با دید وسیع و یکپارچه و محدوده طول موجی مختلف، از بهترین روش‌ها در پی‌جویی کانسارها می‌باشد.    به

ژئوشیمی در اکتشاف معدن - قسمت اول
ژئوشیمی در اکتشاف معدن – قسمت اول

ژئوشیمی در اکتشاف معدن – قسمت اول روش‌‌‌های ژئوشیمی را در مراحل مختلف کار‌‌های ‌‌‌پی‌جویی و اکتشاف منابع معدنی می‌توان بکار بست. اساس این روش‌ها

Baner-MineJobs
انقلابی در اکتشاف معادن
5/5 - (6 امتیاز)

https://www.mining-eng.ir/?p=9708

فهرست مطالب

انقلابی در اکتشاف معادن

حدود 100 سال پیش هیچکس تصور نمی­‌کرد که انسان قادر به سفر در فضا از نقطه A به B باشد. حال، با تشکر از برداران رایت این مهم فراهم شده است. اما اکنون با پیشرفت فناوری و توسعه علم و تحقیقات می­‌توانیم خدمات و محصولات نوآورانه را با سرعتی بیشتر از گذشته مشاهده کنیم. این موضوع به بخش معدن نیز خواهد رسید. ایده‌­های جدید و نوآورانه بخش معدن را در آینده متحول خواهد ساخت. ما به جستجوی پتانسیل­‌های جدید معدنی در فضا، سیارک­‌ها، مریخ، ماه، دریا و قطب شمال و قطب جنوب ادامه خواهیم داد.

این بدان معنا نیست که مواد معدنی موجود در زمین به اتمام رسیده است. تخیل و کنجکاوی بشر، ما را وادار به کشف مناطق جدید معدنی با استفاده از فناوری پیشرفته و در نهایت کسب درآمد می­‌کند.

 

معدنکاری در فضا | سیاره­‌ها، ماه، مریخ؟

1. شرکت Space X و سایر شرکت­‌های فضایی در حال کشف فرصت­‌های تجاری جدید در مقیاس گسترده هستند. آن‌ها علاقه­‌مند به سرمایه‌گذاری برای توسعه فناوری جهت رسیدن به مریخ و مرزهای فراتر از آن هستند. این فناوری­‌های پیشرفته به فعال کردن بخشی از زنجیره ارزش (یک زنجیره ارزش، طیف کاملی از فعالیت‌ها شامل طراحی، تولید، بازاریابی و توزیع را دربر می‌گیرد.) معدنکاری در فضا کمک می­‌کند.

 

2. امروزه، فناوری سریعتر از یک چشم بر هم زدن در حال توسعه است. کارشناسان معتقدند با پیشرفت تکنولوژی دستیابی به سیاره‌­ها ارزا‌‌ن‌­تر و آسا‌ن‌­تر می‌شود.

معدنکاری در فضا می­‌تواند واقع بینانه‌­تر از تصوراتمان باشد. آب و فلزات گروه پلاتینیوم که به وفور در سیارک­‌ها یافت می‌­شوند از نقطه نظر تکنولوژیکی و اقتصادی بسیار حائز اهمیت هستند. آب به راحتی می‌­تواند تبدیل به سوخت موشک شود و حتی ممکن است به عنوان نیرو محرکه مورد استفاده قرار گیرد. در نهایت می­‌توان با ذخیره‌­سازی سوخت مورد نیاز در مدارهای پایین­‌تر زمین، مسیر دسترسی به فضا را هموار ساخت. کاربرد فلزات گروه پلاتینیوم هم که از کسی پوشیده نیست! بر اساس مصاحبه‌­ای که خبرگزاری رویترز در سال 2012 انجام داده است؛ یک سیارک به اندازه زمین فوتبال می‌­تواند دارای پلاتینیوم با ارزش حدود 25 تا 50 میلیارد دلار باشد.

 

3. فیزیکدانان لوکزامبورگ به دنبال طراحی چارچوبی برای اکتشاف و استفاده از منابع موجود در میان ستاره­‌ها هستند. لوکزامبورگ یکی از بزرگترین اپراتورهای ماهواره­‌ای در جهان است. آن‌ها پتانسیل بزرگی را در رشد آینده این بازار شناسایی کرده‌­اند.

“هدف ما این است که یک چارچوب کلی برای اکتشاف و استفاده تجاری از منابع “اجسام آسمانی” مانند سیاره‌­ها یا ماه را ایجاد کنیم.” – اتین اشنایدر، معاون نخست وزیر لوکزامبورگ و وزیر اقتصاد

 

4. نیل دگراس تایسون معتقد است که کسب ثروت از معدنکاری در فضا امکان­‌پذیر است.

“اولین تریلیونر در جهان شخصی خواهد بود که سیارات معدنی را یافته است.” نیل دگراس تایسون-متخص فیزیک نجومی

 

معادنی در اعماق دریا – بستر اقیانوس­‌ها

1. محققان دانشگاه سان­دیگو کالفرنیا و موسسه تکنولوژی ماساچوست بسیار مشتاق در فراهم ­سازی شرایط اکتشاف معادن موجود در اعماق دریا با همکاری یکدیگر هستند.

2. شرکت­‌های DeepGreen و NORI در حال توسعه یک فناوری امیدوارکننده هستند که امکان استخراج مواد معدنی موجود در زیر دریاها مانند کانسارهای پلی­‌متال را فراهم می‌­سازد. مواد معدنی پلی­‌متال در بازار تقاضای بالایی را به خود اختصاص داده است.

3. “ما معتقدیم که این فلزات در آینده می‌­توانند با حفط سلامت اقیانوس‌­ها استخراج شوند و باعث جلوگیری از جنگ‌زدایی، آلودگی و کار کودکان که اغلب بخشی از فعالیت­‌های ناشی از معدنکاری بر روی زمین هستند شوند.” جرارد بارون – مدیر عامل DeepGreen

4. تیم‌­های تحقیقاتی از دانشگاه واسدا، دانشگاه توکیو و آژانس علوم و فنون دریایی ژاپن (JAMSTEC) موفق به کشف عناصر کمیاب خاکی شده‌­­اند که عمده کاربرد این عناصر در تلفن­‌های همراه و اتومبیل­‌های برقی قابل مشاهده هستند. میزان ذخیرع موجود حدود 16 میلیون تن تخمین زده شده است که در بستر دریا در عمق 5700 متر، در حدود 250 کیلومتری جنوب جزیره مینامی-تورشیما در اقیانوس آرام واقع شده است.

 

معدنکاری در قطب شمال و جنوب

1. پروتکل پیمان قطب جنوب، برای حفاظت از محیط زیست تا سال 2048 سوخت­‌های فسیلی و بهره‌­برداری از مواد معدنی در قطب جنوب را به حالت تعلیق درآورده است. بنابراین، احتمالاً نمی‌توانیم پیشرفتی در آن منطقه ببینیم. با این حال، برخی دولت‌­ها و سازمان­‌ها در حال گمانه‌­زنی درباره کاهش مدت زمان این پیمان هستند.

2. در قطب شمال داستان متفاوت است. فنلاند و روسیه درگیر ساخت زیرساخت­‌ها در منطقه هستند و از این طریق دسترسی به معادن پرسود، جنگلداری و صنایع ماهی فراهم می­‌شود که می‌­تواند خدمات ویژه‌­ای برای بازارهای آسیا محسوب شود. روسیه مشتاق است که سرمایه خود در حدود 35 تریلیون دلار را به منظور منابع باارزش سوخت و گاز طبیعی کشف نشده زیر دریای قطب شمال هزینه کند.

 

نتیجه‌گیری

“استخراج معادن در آینده باید در چارچوب اهداف توسعه پایدار سازمان ملل قرار گیرد”

در سال 2015 سازمان ملل متحد مجموعه اهداف توسعه پایدار (SDG) را برای 15 سال آینده به تصویب رساند. سازمان ملل متحد 17 هدف توسعه پایدار را برای کشورها، سازمان‌­های مردم نهاد و رهبران تجارت تعریف می­‌کند، که این اهداف به 169 هدف تقسیم می­‌شوند. این اهداف برای پایان دادن به فقر، محافظت از زمین و اطمینان از رونق می‌باشد.

بنابراین، ما باید اهداف خود در مورد معدنکاری در سیاره­‌ها، بستر دریا، قطب شمال و قطب جنوب را در راستای اهداف توسعه پایدار قرار دهیم.

beyond imagination revolution mining exploration dr kash sirinanda 2

 

 

مراجع

 

مروری بر نظرات

 Richard Fink

Independent Mining and Minerals Industry Advisor

جناب فینک گفتند که با نتیجه‌­گیری انجام شده مخالف هستند و به این راحتی نمی‌­توان معدنکاری در فضا رو قابل پیش‌­بینی در نظر گرفت. یکی از اساسی‌ترین موارد، مبحث سرمایه‌­گذاری و قیمت­‌گذاری محصول تولید شده است چرا که این محصول باید به زمین برگردد. نکته دیگری که اشاره کردند این هست که هنوز بر روی زمین هم بعضی از مطالعات عمیق اکتشافی مقرون به صرفه نیست.

Alex Vyazmensky, Ph.D

GM | Corporate Geotechnical Lead | Innovation Enthusiast

جناب ویازمنسکی یه سوال رو مطرح کردند: آیا سرمایه‌گذاری در فناوری­‌هایی که به ما امکان دیدن سنگ­‌ها را می­‌دهند، مقرون به صرفه‌­تر نخواهد بود؟ به نظر می­‌رسد با استفاده از اینگونه تکنولوژی­‌ها بتوان سنگ­‌ها را از راه دور با دقت توصیف کرد!

Micky Allen

exploration geologist

جناب آلن ابتدای نظرشون عرض کردند که این مقاله دقیقا نشان می­‌دهد که چرا زمین­‌شناسان باید چکش‌­های خودشان را آویزان کنند!! و با توجه به مطالب عنوان شده در ابتدای مقاله در قسمت معدنکاری در فضا، یک حساب کتاب سرانگشتی (یکم طولانی‌­تر از حساب سر انگشتی هست 😊 میتونید به لینکی که در پایان گذاشتم مراجعه کنید) انجام دادند و در آخر به این نتیجه رسیدند که تلاش برای استخراج پلاتینیوم ممکن است ارزشی نداشته باشد! نکته دیگری که اشاره کردند هم موضوع تابش پرتوهای کیهانی هست.

Sadek E. El-Alfy Ph.D

Consulting Mining & Metallurgical Engineer

جناب ال-آلفی گفتند حفاری و انفجار در زیر آب باعث از بین رفتن ماهی­‌ها و موجب ایجاد تأثیرات منفی بر خواستگاه زیست محیطی بسیاری از موجودات زیر آب می‌­شود. در ارتباط با فناوری­‌های موجود نیز عنوان کردند که فناوری ابزارهای برش سنگ باید فراتر از آنچه امروزه شناخته شده است پیشرفت کنند.

Peter J. Broad

Mineral Extraction and Enviromental Consultant

جناب برود نظر خودش رو با یه سوال خیلی خیلی قابل تامل شروع میکنه؛ یک فرصت عالی یا یک منبع جدید آلودگی؟

Rudy Moctezuma

University of Arizona

جناب موکتزوما هم‌­عقیده هستند با نویسنده مقاله و گفتند که باید بر اساس رشد جمعیت به فکر پتانسیل­‌های جدید باشیم و اینکه ورود این نوآوری­‌ها در بازار معدن امکان­‌پذیر است.

 

لینک مقاله

لینک دسترسی به متن مقاله در سایت linkedin:

https://www.linkedin.com/pulse/beyond-imagination-revolution-mining-exploration-dr-kash-sirinanda/

مقاله “Beyond imagination | A revolution in mining exploration” در سال 2018 توسط Dr. Kash Sirinanda ارائه شده است.

کارشناسی ارشد مهندسی معدن – اکتشاف

جدیدترین مطالب رو در ایمیل خود دریافت کنید

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

فرم گزارش

خواهشمند است، فرم را تکمیل و ارسال نمایید.

راهنمای دانلود

  • اگر نرم‌افزار مدیریت دانلود ندارید، قبل از دانلود هرگونه فایلی، یک نرم افزار مدیریت دانلود مانند IDM و یا FlashGet نصب کنید.
  • برای دانلود، به روی عبارت “دانلود” کلیک کنید و منتظر بمانید تا پنجره مربوطه ظاهر شود سپس محل ذخیره شدن فایل را انتخاب کنید و منتظر بمانید تا دانلود تمام شود.
  • در صورت بروز مشکل در دانلود فایل‌ها تنها کافی است در آخر لینک دانلود فایل یک علامت سوال ? قرار دهید تا فایل به راحتی دانلود شود.
  • فایل های قرار داده شده برای دانلود به منظور کاهش حجم و دریافت سریعتر فشرده شده‌اند، برای خارج سازی فایل‌ها از حالت فشرده از نرم‌افزار Winrar و یا مشابه آن استفاده کنید.
  • چنانچه در مقابل لینک دانلود عبارت بخش اول، دوم و … مشاهده کردید تمام بخش‌ها می‌بایستی حتماً دانلود شود تا فایل قابل استفاده باشد.
  • کلمه رمز جهت بازگشایی فایل فشرده عبارت www.mining-eng.ir می‌باشد. تمامی حروف را می بایستی به صورت کوچک تایپ کنید و در هنگام تایپ به وضعیت EN/FA کیبورد خود توجه داشته باشید همچنین بهتر است کلمه رمز را تایپ کنید و از Copy-Paste آن بپرهیزید.
  • چنانچه در هنگام خارج سازی فایل از حالت فشرده با پیغام CRC مواجه شدید، در صورتی که کلمه رمز را درست وارد کرده باشید. فایل به صورت خراب دانلود شده است و می‌بایستی مجدداً آن را دانلود کنید.