هر آنچه باید درباره معدنکاری درجا (In-Situ Mining) بدانید

Telegram-logo
Instagram-logo
اصول روش ناتم در تونل سازی

روش تونلسازی اتریشی (NATM)، در فاصله سالهای ۱۹۵۷ تا ۱۹۶۵ در اتریش ابداع گردید. نام این روش در سال ۱۹۶۲ در سالزبورگ و جهت تمیز

مس‌ از کانه‌ تا فرآورده
مس‌ از کانه‌ تا فرآورده

مس‌ از کانه‌ تا فرآورده مس‌ در طبیعت‌ مس‌ در طبیعت‌ به‌ صورت مس‌ خالص‌، سولفیدی‌ یا اکسیدی‌ موجود است‌ که‌ بیشتر به‌ حالت‌ کانی‌های‌

Baner-MineJobs
هر آنچه باید درباره معدنکاری درجا (In-Situ Mining) بدانید
5/5 - (5 امتیاز)

https://www.mining-eng.ir/?p=10851

فهرست مطالب

هر آنچه باید درباره معدنکاری درجا (In-Situ Mining) بدانید

 

چگونه بدون حرکت دادن حتی یک تکه سنگ، ماده‌معدنی استخراج کنیم؟

وقتی اکثر مردم به معدنکاری می‌­اندیشند، به گودال­‌های روباز بزرگ یا تونل­‌های زیرزمینی عمیق و پیچ‌­در­پیچ فکر می­‌کنند. اما روشی از معدنکاری وجود دارد که سنگ را جابجا نمی‌­کند و هیچ تغییری در  چشم‌­انداز آن منظقه رخ نمی‌­دهد.

اینفوگرافیک امروز شرکت معدنی Excelsior که توسط سایت مهندسی معدن به فارسی ترجمه شده به ارائه یک روش معدنکاری منحصر به فرد بازیابی درجا (ISR) می­‌پردازد که به عنوان معدنکاری درجا نیز شناخته می­‌شود.

 

مقدمه‌­ای بر معدنکاری درجا

ISR یک نوآوری اخیر در بخش معدنکاری نیست. در واقع، ISR  طی 50 سال گذشته در استخراج اورانیوم مورد استفاده قرار گرفته است و 48 درصد از اورانیوم جهان از این طریق استخراج می­‌شود. اورانیوم تنها ماده معدنی نیست که می­‌توان به این روش استخراج کرد. استخراج نقره، مس و گاهی طلا نیز با این روش قابل انجام است.

ISR شامل انحلال کانسار معدنی در زمین و بعد فرآوری آن در سطح زمین، بدون حرکت دادن سنگ است. این روش اقتصادی و سازگار با محیط زیست است.

اما اگر این روش بسیار عالی است، پس به چه دلیل شرکت­‌های زیادی از این روش برای استخراج استفاده نمی‌­کنند؟

 

زمین­‌شناسی مناسب

ISR به طور گسترده مورد استفاده قرار نمی­‌گیرد زیرا شرایط زمین­‌شناسی باید مناسب باشد. مکان­‌های اتدکی در سراسر جهان وجود دارد که از معیارهای ذیل برخوردارند:

  • قابلیت نفوذ­پذیری زیاد بدنه کانسار ماده‌معدنی. در مورد مس، بدنه کانسار ماده‌معدنی باید به طور طبیعی شکسته، گسیختته و نفوذپذیر باشد.
  • قابلیت استخراج شدن. ماده معدنی مورد نظر باید با محلول مناسب، معمولاً یک اسید ضعیف قابل حل باشد.
  • قرارگیری زیر سطح آب. ذخیره ماده‌معدنی باید در زیر سطح آب قرار داشته باشد تا حرکت مایعات در سراسر سطوح کانسار امکان­‌پذیر شود.
  • اگر زمین­­‌شناسان بتوانند این شرایط را بیابند و ذخیره ماده‌معدنی هم به اندازه کافی بزرگ باشد، پس زمان استخراج فرا رسیده است.

 

فرآیند ISR

هنگامی که شرایط مناسب برآورد شود و چال­‌های حفاری در بدنه کانسار ماده‌معدنی فرو رود، معدنکاری می­‌تواند با این مراحل آغاز شود.

  1. پمپاژ لیچینگ (محلول شستشو) از طریق چاه‌­های تزریق
  2. حرکت محلول از طریق درزه‌ها و شکستگی‌های طبیعی کانسار و در نتیجه حل کردن مس
  3. استخراج محلول غنی شده از مس از طریق چاه­‌های بازیابی
  4. پمپاژ محلول به سطح زمین برای فرآوری استاندارد
  5. استخراج مس از محلول برای ایجاد ورق­‌های کاتد مس خالص
  6. بازیافت مجدد محلول انحلالی و ارسال دوباره به داخل چاه

پس از استخراج کامل کانسار، چاه‌­ها با آب شسته می­‌شوند تا باقی­مانده لیچینگ پاک شود. در همین حال، سطح زمین به شرایط پیش از استخراج بازگردانده می­‌شود (بازسازی می‌شود) و اجازه می­‌دهد در آینده برای هر منظور دیگری مورد استفاده قرار گیرد.

 

مزایای معدنکاری درجا

مزایای زیست­‌محیطی آن واضح است، از جمله: حداقل سر و صدا، گرد و غبار یا انتشار گازهای گلخانه­‌ای به همراه حداقل تخریب محیط. علاوه بر این، ضمن ایجاد محیطی امن برای کارگران معدن، موجب کاهش سرمایه و هزینه‌­های عملیاتی نیز می­‌شود.

اما جای تأسف دارد که همه معادن نمی­‌توانند چنین روشی را به کار گیرند.

 

اینفوگرافیک معدنکاری درجا (In-Situ Mining)

 

 

اینفوگرافیک معدنکاری درجا (In-Situ Mining)

 

+ دانلود فایل PDF اینفوگرافیک معدنکاری درجا (In-Situ Mining)

عاشق شروع کردن هستم، هنر من جنگیدن برای آرزوهام هست؛ دنبال این هستم که درک درستی از زندگی پیدا کنم و ازش لذت ببرم برای همین بیشترین سرمایه‌گذاری رو روی خودم می‌کنم.

جدیدترین مطالب رو در ایمیل خود دریافت کنید

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد ناظمی
محمد ناظمی
12 اردیبهشت 1401 14:06

عالی هستی مهندس جان

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط محمد ناظمی
پشتیبان سایت
پشتیبان سایت
پاسخ به  محمد ناظمی
17 اردیبهشت 1401 21:56

سپاس از توجه شما مهندس عزیز

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

فرم گزارش

خواهشمند است، فرم را تکمیل و ارسال نمایید.

راهنمای دانلود

  • اگر نرم‌افزار مدیریت دانلود ندارید، قبل از دانلود هرگونه فایلی، یک نرم افزار مدیریت دانلود مانند IDM و یا FlashGet نصب کنید.
  • برای دانلود، به روی عبارت “دانلود” کلیک کنید و منتظر بمانید تا پنجره مربوطه ظاهر شود سپس محل ذخیره شدن فایل را انتخاب کنید و منتظر بمانید تا دانلود تمام شود.
  • در صورت بروز مشکل در دانلود فایل‌ها تنها کافی است در آخر لینک دانلود فایل یک علامت سوال ? قرار دهید تا فایل به راحتی دانلود شود.
  • فایل های قرار داده شده برای دانلود به منظور کاهش حجم و دریافت سریعتر فشرده شده‌اند، برای خارج سازی فایل‌ها از حالت فشرده از نرم‌افزار Winrar و یا مشابه آن استفاده کنید.
  • چنانچه در مقابل لینک دانلود عبارت بخش اول، دوم و … مشاهده کردید تمام بخش‌ها می‌بایستی حتماً دانلود شود تا فایل قابل استفاده باشد.
  • کلمه رمز جهت بازگشایی فایل فشرده عبارت www.mining-eng.ir می‌باشد. تمامی حروف را می بایستی به صورت کوچک تایپ کنید و در هنگام تایپ به وضعیت EN/FA کیبورد خود توجه داشته باشید همچنین بهتر است کلمه رمز را تایپ کنید و از Copy-Paste آن بپرهیزید.
  • چنانچه در هنگام خارج سازی فایل از حالت فشرده با پیغام CRC مواجه شدید، در صورتی که کلمه رمز را درست وارد کرده باشید. فایل به صورت خراب دانلود شده است و می‌بایستی مجدداً آن را دانلود کنید.