گذری بر آخرین نسخه نرم افزار Geovia Minesched 2024

Telegram-logo
Instagram-logo
Baner-MineJobs
گذری بر آخرین نسخه نرم افزار Geovia Minesched 2024
5/5 - (1 امتیاز)

https://www.mining-eng.ir/?p=17617

فهرست مطالب

گذری بر آخرین نسخه نرم افزار Geovia Minesched 2024

 

تولید زمانبندی‌هایی که بهره‌وری عملیاتی و سودآوری سایت معدن را بهبود می‌بخشند

نرم افزار GEOVIA MineSched یک ابزار پیشرفته برای توسعه برنامه‌های تاکتیکی معدن است که طراحی شده تا تصمیمات استراتژیک بلندمدت را به برنامه‌های عملیاتی روزانه تبدیل کند. این ابزار با ارائه یک رابط کاربری شهودی و راه‌اندازی سریع همراه با جریان‌های کاری هدایت‌شده، به کاربران اجازه می‌دهد تا برنامه‌های زمانی بلندمدت و کوتاه‌مدت مبتنی بر اهداف را از مدل‌های بلوکی، شبکه و چندضلعی از پیش‌ساخته ایجاد کنند.

در معادن روباز، MineSched از زمان‌بندی کارآمد و خودکار پوش‌بک‌های پیت (Pit Push-Backs) و استخراج پله‌ها (Mining Benches) پشتیبانی می‌کند. برای معادن زیرزمینی، به مهندسان اجازه می‌دهد تا جریان مواد را از طریق محوطه‌های موقت(1) (Re-Mucks)، دویل تخلیه کانسنگ (Ore Passes) و سطوح حمل و نقل مواد (Material Transport Levels) مدل‌سازی کنند. برای تمامی معادن، این ابزار مقایسه بین هزاران سناریوی زمان‌بندی ممکن را تسریع می‌بخشد تا به تعیین برنامه‌ای که بالاترین بهره‌وری عملیاتی و سودآوری را دارد، کمک کند.

اگر هنوز هم نیاز به اطلاعات بیشتری در مورد این نرم‌افزار دارید به صفحه تخصصی آن در سایت ما مراجعه نمایید.

 

قابلیت‌های جدید در نرم افزار GEOVIA MINESCHED 2024

در نسخه جدید نرم‌افزار Geovia Minesched 2024 بر ارتقای گردش کار برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت برای معادن روباز تأکید شده است که در ابتدا در سال 2022 معرفی شد. همچنین ارتقای مهمی نیز در پردازش Haulage Scheduling انجام شده است که امکان اجرای جدا از Production Schedule را فراهم می‌کند.

 

 

محل‌های آتشکاری

در نسخه جدید، حالا می‌توانید مشاهده کنید که چه زمانی تغییراتی در فایل مبدأ محل انفجار [Blast Location] انجام شده است، و از قابلیت نوسازی [Refresh] برای یکی از موارد زیر استفاده کنید:

  • ‌افزودن یا حذف محل‌های آتشکاری [Blast Location]
  • اصلاح محل‌های آتشکاری [Blast Location] بر اساس تغییرات D Fields یا محدوده‌های فضایی

 

Geovia MineSched 2024 06

 

این گردش کار جدید نیاز برنامه‌ریزی‌کننده معدن [Mine Planners] را به وارد کردن مجدد Blast Locations در هنگام تغییر طراحی‌ها رفع می‌کند. همچنین، می‌توان در  2D Canvas، گزینه Blast Locations را فعال یا غیرفعال کرد.

 

 

اولویت‌های معدنکاری

فرآیند ایجاد اولویت‌های فعالیت معدنکاری و فعالیت‌های جانبی [Mining and Ancillary Activity Priorities] از طریق گنجاندن گردش کار توالی‌یاب گرافیکی جدید و ارتقایافته [Graphical Sequencer workflow] به‌طرز معناداری ارتقا یافته است.

اکنون می‌توان اولویت شروع، مقدار تدریجی [Incremental value] و حالت رؤیت‌پذیری را تنظیم کرد. می‌توان هر گزینه Blast Location را در توالی اولویت انتخاب کرد که بهترین تناسب را با روش معدنکاری دارد. این گردش کار تعریف اولویت فعالیت‌های جانبی [Ancillary Activities priority] را نیز گسترش می‌دهد. گردش کار جدید بهترین توالی‌یاب گرافیکی [Graphical Sequencer] را می‌گیرد و آن را بهبود می‌دهد تا برنامه‌ریزی‌کننده معدن [Mine Planner] بتواند برنامه‌های تولید کاربردی و نیرومندی را برای همه فعالیت‌های معدن بسازد.

Geovia MineSched 2024 05

 

منابع فعالیت جانبی

فرآیند تنظیم فعالیت‌های جانبی [Ancillary Activities] از طریق توانایی در دسترسی به 3D Canvas برای تخصیص منبع بهبود معناداری پیدا کرده است. می‌توان منبع [Resource] را روی هر یک از محل‌ها [Location] کشید و هنگام استفاده از یک قاعده، این Icon نمایش داده می‌شود.

Geovia MineSched 2024 04

 

برخورداری از توان مشاهده محل‌های معدنکاری [Mining Locations] در هنگام ارزیابی منابع [Resources] باعث صرفه‌جویی در وقت خواهد شد و برنامه‌ریزی‌کنندگان معدن [Mine Planners] را قادر می‌سازد تا برنامه‌ زمان‌بندی کاربردی و نیرومندی ایجاد کنند.

 

جهت استخراج معدن

برای دستیابی به اهداف برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، گزینه جدید جهت عملیات استخراج [Mining Direction] در دسترس قرار داده شده است. گزینه Along String این امکان را فراهم می‌کند که از نوارها برای تعیین جهت عملیات استخراج استفاده شود.

این گزینه دقت‌ بیشتری را برای Blast Locations فراهم می‌کند که پیرامون پله (Bench) تحت برنامه‌ریزی قرار می‌‌گیرند. گزینه جدید Mining Direction در دسترس قرار خواهد گرفت که از چندضلعی‌ها [Polygon]، چندضلعی‌های Bench یا Solids Mining Methods] استفاده می‌کنند.

Geovia MineSched 2024 01 Geovia MineSched 2024 02

 

برنامه حمل و نقل

گزینه جدیدی به فرآیند ساخت برنامه زمان‌بندی [Create Schedule] اضافه شده است که امکان فعال و غیرفعال‌سازی گزینه Haulage Schedule را فراهم می‌کند. این گزینه برنامه‌ریزان معدن [Mine Planners] را قادر خواهد ساخت تا قبل از بررسی برنامه حمل و نقل [Haulage Plan]، اول روی برنامه‌ زمانی تولید کار کنند. زمان اجرای برنامه تولید در هنگام تنظیم شبکه حمل و نقل بزرگ و پیچیده کاهش معناداری پیدا کرده است.

 

جزئیات بیشتر در نرم افزار GEOVIA MINESCHED 2024

ارتقاها

برنامه‌ زمان‌بندی اجرا

فراهم کردن امکان محاسبات حمل و نقل با انتخاب چک‌باکس محاسبات حمل و نقل [Calculate Haulage]

می‌توانید با انتخاب گزینه Calculate Haulage روی زبانه Create Schedule، امکان انجام محاسبات حمل و نقل را فراهم کنید. پس از انتخاب این چک‌باکس و سپس، اجرای برنامه زمان‌بندی، MineSched نتایج مربوط به حمل و نقل را تولید می‌کند.

قابلیت‌های این چک‌باکس:

  • ‌اگر حمل و نقل [Haulage] در MineSched تعریف شده باشد، این چک‌باکس به‌طور خودکار انتخاب می‌شود.
  • اگر حمل و نقل در MineSched تعریف نشده باشد، این چک‌باکس در دسترس قرار نمی‌گیرد.

می‌توانید نتایج را از [Haulage Results]، Standard Reports و Custom Reports روی زبانه Publish Results خارج کنید. اگر بخواهید برنامه‌ زمان‌بندی را دوباره اجرا کنید، برنامه زمان‌بندی حمل و نقل به‌طور خودکار اجرا می‌شود.

 

فعال‌سازی محل انفجار روی 2D Canvas

برای فعال‌سازی محل انفجار، این چک‌باکس را در ستون Active موجود در چهارگوش Locatins Properties انتخاب کنید. می‌توانید همه محل‌های انفجار را برای یک مجموعه انتخابی فعال کنید. اگر تغییری در وضعیت فعال یا غیرفعال در 2D Canvas انجام دهید، همان تغییرات در 3D Canvas نمایش داده می‌شود. می‌توانید در زبانه Setup > Locations > Surface به چهارگوش Location Properties دسترسی پیدا کنید.

 

انتخاب مجموعه در هنگام وارد کردن محل انفجار چندضعلی و محل انفجار سه‌بعدی [Solid blast Location].

هنگام وارد کردن محل‌های انفجار چندضلعی با استفاده از فایل نوار، می‌توانید گزینه Collection را روی قالب Create Production Locations انتخاب کنید. ستون Collection فقط زمانی در دسترس است که با چک‌باکس زمینه D تعریف محل استخراج چندضلعی را انتخاب کنید. همچنین، می‌توانید زمینه‌های D یا مجموعه‌های سطح موجود را در فهرست Collection انتخاب کنید. اگر هیچ انتخاب ورودی برای Collection وجود نداشته باشد، از مقدار پیشفرض Default Surface Collection استفاده می‌شود.

روی زبانه Setup Schedule > Locations > Surface  به قالب Create Production Locations دسترسی داشته باشید.

هنگام وارد کردن محل‌های انفجار سه‌بعدی، می‌توانید فهرست Collection را از فایل مبدأ انتخاب کنید. همچنین، می‌توانید اسامی ویژگی یا مجموعه‌های سطح موجود در فهرست Collection را انتخاب کنید. اگر هیچ انتخاب ورودی در فهرست Collection وجود نداشته باشد، از مقدار پیشفرض Default Collection Surface استفاده می‌شود.

 

تعیین اولویت‌های محل‌های انفجار در 3D Canvas

با کلیک  بر روی Add روی چهارگوش Modes در اولویت‌بندی‌کننده گرافیکی [Graphical Prioritizer] و انتخاب یک یا چند محل با کلیک بر روی Select در چهارگوش Modes در اولویت‌بندی‌کننده گرافیکی، اولویت‌های محل انفجار را تعیین کنید. می‌توانید روی زبانه Setup Schedule > Blast Locations > Graphical Prioritizer، به زبانه Graphical Prioritizer دسترسی داشته باشید.

با انتخاب دو یا چند محل انفجار، جدول‌ها و گزارش‌های مربوط به آن محل روی زبانه جدول Update دیده می‌شوند. می‌توانید روی زبانه Setup Schedule > Precedences > Blast Locations > Mining به زبانه جدول‌های Update دسترسی پیدا کنید.

با کلیک روی حالت Add Production Progress و وارد کردن مقدار درصد استخراج انجام‌شده [Mining percentage]، نرم‌افزار MineSched بخش استخراج شده و استخراج نشده را در زبانه Graphical Prioritizer و 3D Canvas نمایش می‌دهد. روی زبانه Graphical Prioritizer، می‌توانید مقادیر محل‌های استخراج نشده را تعیین کنید. روی زبانه Setup Schedule > Production Progress Tracking > Surface، به Add Prodution Progress Tracking دسترسی داشته باشید.

در فعالیت جانبی [Ancillary Activity]، می‌توانید برای اجرای مقادیر ستون اولویت تعریف‌شده برای محل‌های انفجار روی زبانه Mining، چک‌باکس Match the Mining Priorities را انتخاب کنید. اگر اولویت استخراج را تغییر دهید، مقادیر شبکه داده‌های اولویت فعالیت جانبی به‌روزرسانی می‌شوند. پس از پاک کردن آن، مقادیر قبلی شبکه‌های داده‌های اولویت‌های استخراج ظاهر می‌شوند و هیچ تغییری روی شبکه داده‌های اولویت‌های فعالیت جانبی به‌روزرسانی نمی‌شود.

روی زبانه Setup Schedule > Precedences > Blast Locations > Ancillary Activities به شبکه داده‌های اولویت‌های فعالیت جانبی [Ancillary activity priorities] دسترسی پیدا کنید.

 

افزودن منبع فعالیت‌های جانبی و نرخ داده‌ها در 3D Canvas

برای نمایش نرخ‌های فعالیت و منابع فعالیت‌های جانبی در 3D Canvas، روی آیکون Assign Ancillary activity resourses در شبکه داده‌های Activity rates کلیک کنید. چهارگوش Resources منابع تخصیص‌یافته به فعالیت جانبی مربوطه را نشان می‌دهد. می‌توانید منابع را از چهارگوش Resource به محل‌های انفجار انتخابی در 3D Canvas تخصیص دهید و Max Rate را برای محل وارد کنید.

علاوه بر این، MineSched شبکه داده‌های نرخ فعالیت را برای فعالیت‌های جانبی انتخابی به‌روزرسانی می‌کند. هرگونه تغییری در شبکه داده‌های نرخ فعالیت در 3D Canvas به‌روزرسانی می‌شود. روی زبانه Setup Schedule > Production > Activities، می‌توانید به شبکه داده‌های نرخ فعالیت [Activity] دسترسی داشته باشید.

با انتخاب گزینه Activity با مقدار حاصل از منوی نمایش [Display Menu] در 3D Canvas روی زبانه Activity، همه منابع فعالیت جانبی با مقدار ثابت [Fixed Quantity] در 3D Canvas نمایش داده می‌شوند. وقتی‌که گزینه Activity با مقدار انتخاب نمی‌شود، منبع فعالیت جانبی با مقدار صفر در 3D Canvas نمایش داده نمی‌شود. روی زبانه Setup Schedule > Production، می‌توانید به Activities دسترسی پیدا کنید.

برای منابع فعالیت جانبی، می‌توانید از آیکون Undo و Redo از بالای نوار عنوان برای لغو یا انجام مجدد آخرین عمل‌تان استفاده کنید. برای تغییر شبکه داده‌های نرخ Activity و 3D Canvas، می‌توانید از آیکون‌های Undo و Redo استفاده کنید.

 

پشتیبانی در طول جهت معدن‌کاری نواری برای محل انفجار

هنگام ایجاد محل‌های انفجار، روی قالب Create Prodution Locations، می‌توانید جهت عملیات استخراج Along String را انتخاب کنید و سپس، مقادیر String Source و Location Name Attribute را انتخاب کنید. برای محل انفجار، می‌توانید گزینه String و direction را در منوی Display انتخاب کنید که در 3D Canvas برای مشاهده نوارهای مربوط به مبدأ نوار در جهت عملیات استخراج Along String در دسترس است.

برای محل‌های انفجار، می‌توانید از گزینه Along String به‌عنوان جهت عملیات استخراج استفاده کنید. این جهت‌ها مطابق با فایل نوار برای بلوک‌ها انتخاب می‌شوند و محل استخراج در طول جهت فایل مبدأ نوار انجام می‌شود.

برای انجام مجدد و بازیابی تغییرات روی زبانه Mining برای جهت عملیات استخراج Along String، Source، String Number، می‌توانید از قابلیت‌های Undo و Redo استفاده کنید.

با انتخاب جهت عملیات استخراج Along String و اجرای Prodution Progress Tracking، محل‌های استخراج شده و استخراج نشده مطابق با جهتی در 3D Canvas نمایش داده‌ می‌شوند که در فایل String Source مشخص شده است.

برای محل انفجار، با انتخاب جهت عملیات استخراج Along String و سپس، ساخت برنامه زمان‌بندی، Animation Canvas جهت استخراج بلوک‌ها را مطابق با فایل نوار مشخص‌شده نمایش می‌دهد. با اجرای Production Progress Tracking و ساخت برنامه زمان‌بندی، Animation Canvas جهت عملیات استخراج را مطابق با فایل نوار مشخص‌شده و ردیابی پیشرفت تولید نمایش می‌دهد.

روی زبانه Setup Schedule > Production Progress Tracking > Surface و Animation Canvas روی زبانه Create Schedule پس از ساخت برنامه زمان‌بندی، می‌توانید به حالت Add Production Progress Tracking دسترسی داشته باشید.

 

ابزار تازه‌سازی محل انفجار

در Canvas 2D و 3D مربوط به محل انفجار، می‌توانید محل نمایش آیکون هشدار ناشی از به‌روزرسانی در فایل مبدأ را تازه‌سازی [Refresh] کنید.

فایل مبدأ برای ساخت، حذف، یا به‌روزرسانی محل‌ها قرائت می‌شود.

می‌توانید روی زبانه Schedule > Locations > Surface tab به آیکون Refresh دسترسی پیدا کنید.

با کلیک روی Refresh در چهارگوش Locations:

گزینه حذف/اضافه روی قالب مبدأ محل انفجار چندضلعی‌ها و  شکل‌های سه‌بعدی جدیدی را وارد می‌کند که شکل‌های سه‌بعدی یا چندضلعی‌هایی را حذف یا اضافه کرده‌اند که دیگر در فایل‌های مبدأ اصلاح‌شده وجود ندارند.

گزینه Update روی تازه‌سازی قالب مبدأ محل انفجار [Refresh] شکل هندسی یا تغییرات مقدار ویژگی (مانند، جهت عملیات استخراج، نام محل، یا اولویت استخراج) را در فایل‌های مبدأ چندضلعی یا شکل‌ سه‌بعدی اصلاح‌شده اضافه می‌کند، حذف می‌کند و به‌روزرسانی می‌کند.

اگر زمینه‌های D در فایل مبدأ تعریف و ذخیره شده باشند، می‌توانید با پاک کردن مقادیر پیشفرض [Use Default values] به جای چک‌باکس نقشه‌ها روی قالب مبدأ محل‌های انفجار، از این مقادیر زمینه D ذخیره‌شده استفاده و روی گزینه ادامه [continue] کلیک کنید تا بار دیگر زمینه‌های D را روی قالب Create Production Locations تعریف کنید. اگر بخواهید از مقادیر پیشفرض استفاده کنید، می‌توانید به جای چک‌باکس نقشه‌ها، استفاده از مقادیر پیشفرض [Use Default values] را انتخاب کنید.

 

مشکلات حل‌شده

موارد متفرقه

به‌روزرسانی DevExpress به نسخه 22.2.6

در نسخه جدید، حالا MineSched از نسخه DevExpress 22.2.6 استفاده می‌کند.

به‌روزرسانی Eyeshot به نسخه 2023.2.475.0

اکنون، MineSched از نسخه Eyeshot نسخه 2023.2.475.0 استفاده می‌کند.

 

صدور سناریوهای MineSched 2024  

اکنون، می‌توانید سناریوهای MineSched 2024 را به نسخه‌های زیر صادر کنید:

• MineSched 2020.1
• MineSched 2021
• MineSched 2021 RF1
• MineSched 2021 RF2
• MineSched 2022
• MineSched 2022 RF1
• MineSched 2022 RF2
• MineSched 2022 RF3
• MineSched 2023
• MineSched 2023 RF1

در منوی Scenario > Settings، می‌توانید به زبانه صدور [Export] دسترسی پیدا کنید.

 

1- محوطه‌های موقت (Re-Mucks) به صورت معمول اصطلاحی است در معادن زیرزمینی که از رمپ برای دسترسی به زیرزمین استفاده می‌شود به کار می‌رود که همانند محل پارک در جاده های پیت معدن روباز است. معمولاً هر ۱۵۰ متر در طول شیب توسعه داده می‌شوند تا کارایی چرخه توسعه را بهبود بخشند. این محل‌های موقت دارای همان ابعاد شیب هستند و به‌طور کلی ۱۵ متر طول دارند. زمانی که دیگر برای توسعه مورد نیاز نباشند، به منظورهای دیگری مانند انبار تجهیزات، ایستگاه‌های پمپاژ، محل‌های حفاری، محل‌های خدماتی و غیره بازتوسعه می‌شوند.

 
logo

تلاش ما در اینجا این است با زبانی ساده شما را با حوزه معدنکاری و زمین‌شناسی، مراحل و آینده این حوزه آشنا کنیم، چرا که معدن مادر صنعت و اولین مرحله زنجیره تامین در تمامی صنایع است.

جدیدترین مطالب رو در ایمیل خود دریافت کنید

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
پیمایش به بالا

فرم گزارش

خواهشمند است، فرم را تکمیل و ارسال نمایید.

راهنمای دانلود

  • اگر نرم‌افزار مدیریت دانلود ندارید، قبل از دانلود هرگونه فایلی، یک نرم افزار مدیریت دانلود مانند IDM و یا FlashGet نصب کنید.
  • برای دانلود، به روی عبارت “دانلود” کلیک کنید و منتظر بمانید تا پنجره مربوطه ظاهر شود سپس محل ذخیره شدن فایل را انتخاب کنید و منتظر بمانید تا دانلود تمام شود.
  • در صورت بروز مشکل در دانلود فایل‌ها تنها کافی است در آخر لینک دانلود فایل یک علامت سوال ? قرار دهید تا فایل به راحتی دانلود شود.
  • فایل های قرار داده شده برای دانلود به منظور کاهش حجم و دریافت سریعتر فشرده شده‌اند، برای خارج سازی فایل‌ها از حالت فشرده از نرم‌افزار Winrar و یا مشابه آن استفاده کنید.
  • چنانچه در مقابل لینک دانلود عبارت بخش اول، دوم و … مشاهده کردید تمام بخش‌ها می‌بایستی حتماً دانلود شود تا فایل قابل استفاده باشد.
  • کلمه رمز جهت بازگشایی فایل فشرده عبارت www.mining-eng.ir می‌باشد. تمامی حروف را می بایستی به صورت کوچک تایپ کنید و در هنگام تایپ به وضعیت EN/FA کیبورد خود توجه داشته باشید همچنین بهتر است کلمه رمز را تایپ کنید و از Copy-Paste آن بپرهیزید.
  • چنانچه در هنگام خارج سازی فایل از حالت فشرده با پیغام CRC مواجه شدید، در صورتی که کلمه رمز را درست وارد کرده باشید. فایل به صورت خراب دانلود شده است و می‌بایستی مجدداً آن را دانلود کنید.