کانسارهاى افشان و استوک ورک همراه با توده هاى نفوذى

Telegram-logo
Instagram-logo
دستگاه های حفاری اکتشافی
دستگاه های حفاری اکتشافی

دستگاه های حفاری اکتشافی دستگاه‌های حفاری بسته به اهداف مورد نظر در کار متنوع هستند و به‌طور کلی با توجه به تنوع در روش‌های حفر

انواع بافت سنگ های آتشفشانی
انواع بافت سنگ های آتشفشانی

انواع بافت سنگ های آتشفشانی سنگ های آتشفشانی سنگ‌‌های آتشفشانی سنگ‌هایی هستند که به صورت ماگمای گداخته در سطح زمین به سرعت سرد‌ می‌شوند و

Baner-MineJobs
کانسارهاى افشان و استوک ورک همراه با توده هاى نفوذى
4/5 - (4 امتیاز)

https://www.mining-eng.ir/?p=4409

فهرست مطالب

کانسارهاى افشان (پراکنده) و استوک ورک همراه با توده هاى نفوذى

Disseminated and stock work deposits associated with plutonic intrusives

مباحث مطرح در این بخش، در ارتباط با بررسى کانسارهایى است که فرایندهاى معدنکارى در آنها عموماً جهت فرآورى فلزات مس، مولیبدن و قلع صورت گرفته و در عین برخوردارى از عیار کم، تناژ آنها نسبتاً بالا و در مواردى بسیار بالا است.

کانسارهاى مورد عموماً در حین نفوذ توده‌هاى آذرین درونى با ترکیب اسیدى تا حد واسط تشکیل شده و از ویژگی‌هاى متعارف آنها، دگرسانى گسترده و شدید سنگ میزبان در برگیرنده آنها است.

کانسارهاى اقتصادى این گونه نهشته‌ها یا به صورت پراکنده در ساختار سنگ میزبان و یا توام با رگچه‌هاى کوارتز و به صورت توده‌اى با رگچه‌هاى پیچیده به فرم استوک ورک دیده مى‌شود. در بسیارى از کانسارهاى ممکن است هر دو فرم رگچه‌اى استوک ورک افشان و از مینرالیزاسیون مشاهده گردد.

کانسارهاى افشان و استوک ورک همراه با توده هاى نفوذى

 

اولین توده‌هاى پورفیرى که جهت استخراج و فرآورى در این گونه کانسارها مورد بهره‌بردارى قرار گرفت. در ایالت جنوب غربى آمریکا واقع بود و شروع فرآیندهاى معدنکارى در دهه ۱۹۲۰ میلادى در واقع نقطه عطفى در دانش معدنکارى به شمار مى‌رود، چرا که تا این هنگام هیچ ذخیره‌اى که عیار کانسار در توده میزبان تا این حد اندک باشد، مورد بهره‌بردارى واقع نگشته نود.

تا سال ۱۸۹۸ که روش شناور سازى (flotation) توسط Francis and Stanley Elmore ابداع شد، استخراج چنین ذخایرى میسر نبود، لیکن اهمیت ابداع این روش تا سال‌ها مسکوت مى‌ماند و بکار گرفته نشد.

نظر به اینکه اولین ذخیره مس پورفیرى به همراه توده‌هایى از سنگ میزبان با ترکیب کوارتز پورفیرى مورد اکتشاف واقع گشت، لذا نام مس پورفیرى براى این ذخایر در بین تمام متخصصین فن معدنکارى مصطح گشت.

کانسارهاى افشان و استوک ورک همراه با توده هاى نفوذى

به مرور زمان با کاوش ذخایر مشابه از مولیبدن، قلع و با گسترش و توزیع اندک نسبت به مس پورفیرى، نام مولیبدن پورفیرى (porphyry molybdenum deposits) و قلع پورفیرى (porphyry tin deposits) براى این دسته از کانسارها نیز رایج گشته است. امروز باگسترش دانش معدنکارى، نام مس پورفیری و مولیبدن پورفیرى بر ذخایرى استناد دارد که تناژ آنها به ترتیب بین ۵۰۰ تا ۵۰ میلیون تن و تناژ قلع پورفیرى بین ۲ تا ۲۰میلیون باشد.

بررسى هاى دقیق وداده هاى حاصل از مطالعات تجربى نشان داده است که همزمان با پیدایش کانسارهاى پورفیرى، گروهى از عناصر بصورت محصولات جانبى نیز قابل فرآورى هستند از جمله:

  • مولیبدن و طلا به همراه مس پورفیرى
  • قلع و تنگستن و پیریت به همراه مولیبدن پورفیرى
  • بیسموت، فلئوریت، تنگستن فمولیبدن و پیریت به همراه قلع پورفیرى مشاهده شده‌اند.

ذخایر مس پورفیرى در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد نیاز دنیاى صنعت را برآورده مى سازد وتوزیع مکانى آنها نیز اغلب روى کمربندهاى کوهزایى در نقاط مختلف جهان تمرکز یافته است.

– ذخایر مولیبدن پورفیرى گرچه پاسخگوى ۷۰% نیاز صنایع وابسته است، لیکن تعداد معادن در حال فرآورى این ماده، به زحمت بالغ بر ده عدد مى باشد.

– استوک ورک‌هاى قلع به سبب وجود پاره‌اى مشکلات در استخراج، کمتر مورد بهره‌بردارى قرار گرفته و در حال حاضر عمده نیاز صنایع به این فلز با استخراج نهشته‌هاى آبرفتى (پلاسرها) تامین مى‌شود.

نظر به اینکه پیدایش و تشکیل ذخایر مس و مولیبدن پورفیرى مرتبط با یکدیگر هستند لذا على الرغم اختصاص سرفصل‌هایى به ژنز ذخایر مس پورفیرى، به بعضى از نکات برجسته و مهم تشکیل ذخایر مولیبدن پورفیرى نیز اشاره خواهد شد.

عاشق شروع کردن هستم، هنر من جنگیدن برای آرزوهام هست؛ دنبال این هستم که درک درستی از زندگی پیدا کنم و ازش لذت ببرم برای همین بیشترین سرمایه‌گذاری رو روی خودم می‌کنم.

جدیدترین مطالب رو در ایمیل خود دریافت کنید

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

فرم گزارش

خواهشمند است، فرم را تکمیل و ارسال نمایید.

راهنمای دانلود

  • اگر نرم‌افزار مدیریت دانلود ندارید، قبل از دانلود هرگونه فایلی، یک نرم افزار مدیریت دانلود مانند IDM و یا FlashGet نصب کنید.
  • برای دانلود، به روی عبارت “دانلود” کلیک کنید و منتظر بمانید تا پنجره مربوطه ظاهر شود سپس محل ذخیره شدن فایل را انتخاب کنید و منتظر بمانید تا دانلود تمام شود.
  • در صورت بروز مشکل در دانلود فایل‌ها تنها کافی است در آخر لینک دانلود فایل یک علامت سوال ? قرار دهید تا فایل به راحتی دانلود شود.
  • فایل های قرار داده شده برای دانلود به منظور کاهش حجم و دریافت سریعتر فشرده شده‌اند، برای خارج سازی فایل‌ها از حالت فشرده از نرم‌افزار Winrar و یا مشابه آن استفاده کنید.
  • چنانچه در مقابل لینک دانلود عبارت بخش اول، دوم و … مشاهده کردید تمام بخش‌ها می‌بایستی حتماً دانلود شود تا فایل قابل استفاده باشد.
  • کلمه رمز جهت بازگشایی فایل فشرده عبارت www.mining-eng.ir می‌باشد. تمامی حروف را می بایستی به صورت کوچک تایپ کنید و در هنگام تایپ به وضعیت EN/FA کیبورد خود توجه داشته باشید همچنین بهتر است کلمه رمز را تایپ کنید و از Copy-Paste آن بپرهیزید.
  • چنانچه در هنگام خارج سازی فایل از حالت فشرده با پیغام CRC مواجه شدید، در صورتی که کلمه رمز را درست وارد کرده باشید. فایل به صورت خراب دانلود شده است و می‌بایستی مجدداً آن را دانلود کنید.