حفاری های عمیق: روند استخراج سنگ سخت در معادن زیرزمینی طلا و فلزات پایه

Telegram-logo
Instagram-logo
لرزش هوا در انفجار

لرزش هوا : یکی از اثرات نامطلوب عملیات آتشباری لرزش هوا است .صدای مهیب و ناگهانی آن آشفتگی ساکنین و بروز مشکلاتی را در پی

Baner-MineJobs
حفاری های عمیق: روند استخراج سنگ سخت در معادن زیرزمینی طلا و فلزات پایه
5/5 - (7 امتیاز)

https://www.mining-eng.ir/?p=10476

فهرست مطالب

حفاری های عمیق: روند استخراج سنگ سخت در معادن زیرزمینی طلا و فلزات پایه

 

در حالی که روش‌های استخراج زیرزمینی هزینه بالاتری نسبت به روباز نشان می‌دهند، پیچیدگی آنها تقریباً همیشه به این معنی است که هم در بهره‌وری و هم برای بهبود هزینه فرصت وجود دارد.

استخراج سنگ سخت زیرزمینی 40 درصد از عملیات معدنکاری جهانی را به خود اختصاص می‌دهد، اما تنها 12 درصد از تولید مواد خام (ROM) را تشکیل می‌دهد.[1] معادن زیرزمینی نیز نسبت به معادن روباز هدفمندتر، پرهزینه تر و بازده کمتری دارند. از آنجایی که انتخاب روش زیرزمینی برای استقرار عمدتاً توسط زمین شناسی ذخایر استخراج شده انجام می‌شود، اپراتور انعطاف پذیری کمی در انتخاب روش استخراج با توجه به اینکه هدف به حداکثر رساندن ارزش خالص دارایی در طول عمر معدن است، دارد.

اما با توجه به پیچیدگی ذاتی در استخراج زیرزمینی، ما اغلب فرصت‌های بهبود در بهره‌وری و هزینه را کشف می‌کنیم. از بین این روش‌ها، استخراج از طبقات فرعی نه تنها رایج‌ترین است، بلکه بیشترین سهم تولید کلی را با تقریباً 50 درصد به ارمغان می‌آورد. تخریب بلوکی یکی از کم استفاده‌ترین روش‌ها است، اما مسئول سهم بزرگی از تولید کلی است، تقریباً 25 درصد (شکل 1). باز هم، این روش‌های استخراج زیرزمینی اغلب بر اساس کانسار و اقتصاد معدن تعیین می‌شوند و بنابراین تا حدودی خارج از کنترل اپراتور هستند.

 

شکل شماره 1 – تخریب بلوکی تنها 4 درصد از معادن در هر روش را تشکیل می‌دهد، اما مسئول سهم نامتناسبی از کل عملیات معدن است.

سهم روش‌های استخراج بر حسب نوع و روش، میلیارد تن متریک (BMT).

حفاری های عمیق: روند استخراج سنگ سخت در معادن زیرزمینی طلا و فلزات پایه

 

شکل شماره 2 – از میان روش‌های استخراج سخت زیرزمینی، تخریب بلوکی کمترین هزینه را به ازای هر تن متریک را دارد.

حفاری های عمیق: روند استخراج سنگ سخت در معادن زیرزمینی طلا و فلزات پایه

 

 

مخارج عملیاتی به شدت به روش استخراج  بستگی دارد اما تحت تأثیر عوامل دیگر، تخربی بلوکی کمترین هزینه عملیاتی مرتبط با روش‌های استخراج زیرزمینی را دارد و  از لحاظ میانگین هزینه عملیاتی به یک استخراج روباز نزدیک‌تر است.

روش استخراج روباز که در حال حاضر اجرا می‌شود دومین روش گران قیمت استخراج است. با همه موارد مشابه، روش‌ استخراج از طبقات فرعی از نظر هزینه‌های عملیاتی، جزو پایین‌ترین هزینه‌های عملیاتی است. با این حال، گستره وسیعی از هندسه‌ها و بهره‌وری در میان معادن و مناطق باعث می‌شود که میانگین از روش اتاق و پایه بالاتر رود (شکل 2).

 

تمایلات منطقه‌ای

در رتبه‌ی اول آمریکای لاتین  و سپس اقیانوسیه بیشترین مقدار معدن را در میان کالاهای صنعتی دارا هستند. آفریقا و آمریکای شمالی از نظر هزینه‌های عملیاتی بالاترین رتبه و آسیا و کشورهای مشترک المنافع (CIS) کمترین هزینه بر تن به متر را دارند. در عین حال، تغییرات هزینه منطقه‌ای نیز به دلیل اهمیت نسبی روش‌های معدنکاری خاص در هر منطقه ایجاد می‌شود. به عنوان مثال، آمریکای لاتین و آسیا در پایین‌ترین سطح مقیاس هزینه عملیاتی قرار دارند که بخشی از آن به دلیل سهم بزرگی از تولید است که توسط تخریب بلوکی در این مناطق به خود اختصاص داده است (شکل 3).

 

شکل شماره 3 – موقعیت هزینه نسبی بر اساس منطقه تحت تأثیر سهم هر روش استخراج در هر منطقه است.

فهرست کردن به آسیا به استثنای چین = 100، $/MT

استخراج از طبقات فرعیاتاق و پایهکندن و پر کردنتخریب بلوکیتخریب از طبقات فرعی – سایر[2]

حفاری های عمیق: روند استخراج سنگ سخت در معادن زیرزمینی طلا و فلزات پایه

 

بهره‌وری نیروی کار در استخراج در مناطق مختلف بسیار متفاوت است. با این حال، هزینه‌های دستمزد بالاتر اقیانوسیه و آمریکای شمالی مزیت آنها را در بهره‌وری نیروی کار نفی می کند (شکل 4). مناطقی که هزینه های اشتغال کمتری دارند، مانند آسیا و کشورهای مستقل مشترک المنافع، می توانند با تلاش برای بهبود بهره‌وری نیروی کار، از موقعیت هزینه مطلوب خود بیشتر سرمایه‌گذاری کنند.

 

شکل شماره 4 – بهره وری استخراج را می توان افزایش داد و هزینه‌های نیروی کار را کاهش داد.

فهرست شده به آسیا به غیر از چین = 100

حفاری های عمیق: روند استخراج سنگ سخت در معادن زیرزمینی طلا و فلزات پایه

 

تفاوت قابل توجه هزینه و بهره‌وری در میان معادن زیرزمینی 40 درصد از عملیات معدنکاری جهانی را در بسیاری از کالاها و انواع ذخایر تشکیل می‌دهند و از انواع روش‌های استخراج در یک توزیع جغرافیایی گسترده و با طیف گسترده‌ای از بهره‌وری نیروی کار و هزینه‌ها استفاده می‌کنند. این تنوع ذاتی به این معنی است که هر معدن مجموعه خاصی از شرایط عملیاتی و  غلبه  بر مجموعه‌ای منحصربفرد از چالش‌ها برای بهبود عملکرد مواجه است. برای اکثر معادن زیرزمینی، خواص ذاتی کانسار به این معنی است که آنها هرگز برای روش روباز که هزینه بسیار کمتری دارد، مناسب نخواهند بود. با این حال، در تجربه ما، همیشه فرصتی برای بهبود وجود دارد – هم در بهره وری و هم در موقعیت هزینه.

 

[1] Run of mine سنگ معدنی است که استخراج و خرد می‌شود. در این مقاله استخراج زیرزمینی به استخراج سنگ سخت زیرزمینی اشاره دارد. بنابراین، استخراج سنگ‌های نرم زیرزمینی، مانند زغال سنگ، مستثنی شده است.

[2]نکته: Run of mine سنگ معدنی است که استخراج و خرد می‌شود. ¹سایر موارد شامل استخراج غیرمکانیزه رگه باریک و روش انباره‌ای است.


منبع: تجزیه و تحلیل MineLens بر اساس پایگاه داده MineSpans، مجموعه داده‌های سال مالی 2019.

گروه ترجمه تخصصی معدن ترجمه‌ی متون تخصصی معدن در تمامی گرایش‌های اکتشاف، استخراج، فراوری، مکانیک سنگ و محیط زیست

جدیدترین مطالب رو در ایمیل خود دریافت کنید

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

فرم گزارش

خواهشمند است، فرم را تکمیل و ارسال نمایید.

راهنمای دانلود

  • اگر نرم‌افزار مدیریت دانلود ندارید، قبل از دانلود هرگونه فایلی، یک نرم افزار مدیریت دانلود مانند IDM و یا FlashGet نصب کنید.
  • برای دانلود، به روی عبارت “دانلود” کلیک کنید و منتظر بمانید تا پنجره مربوطه ظاهر شود سپس محل ذخیره شدن فایل را انتخاب کنید و منتظر بمانید تا دانلود تمام شود.
  • در صورت بروز مشکل در دانلود فایل‌ها تنها کافی است در آخر لینک دانلود فایل یک علامت سوال ? قرار دهید تا فایل به راحتی دانلود شود.
  • فایل های قرار داده شده برای دانلود به منظور کاهش حجم و دریافت سریعتر فشرده شده‌اند، برای خارج سازی فایل‌ها از حالت فشرده از نرم‌افزار Winrar و یا مشابه آن استفاده کنید.
  • چنانچه در مقابل لینک دانلود عبارت بخش اول، دوم و … مشاهده کردید تمام بخش‌ها می‌بایستی حتماً دانلود شود تا فایل قابل استفاده باشد.
  • کلمه رمز جهت بازگشایی فایل فشرده عبارت www.mining-eng.ir می‌باشد. تمامی حروف را می بایستی به صورت کوچک تایپ کنید و در هنگام تایپ به وضعیت EN/FA کیبورد خود توجه داشته باشید همچنین بهتر است کلمه رمز را تایپ کنید و از Copy-Paste آن بپرهیزید.
  • چنانچه در هنگام خارج سازی فایل از حالت فشرده با پیغام CRC مواجه شدید، در صورتی که کلمه رمز را درست وارد کرده باشید. فایل به صورت خراب دانلود شده است و می‌بایستی مجدداً آن را دانلود کنید.