آشنایی با نرم افزار rocscience UnWedge

UnWedge

UnWedge

ابزاری کلیدی برای مهندسین ژئوتکنیک که با تونل‌ها، محیط‌های زیرزمینی و مغارها سر و کار دارند. از نرم افزار rocscience UnWedge به منظور تعیین پایداری گوه‌های سنگی تشکیل شده از تقاطع ناپیوستگی‌های ساختاری استفاده می‌شود. نرم‌افزار UnWedge ضریب ایمنی را محاسبه کرده و توانایی تعیین سیستم نگهدارنده مورد نیاز برای پروژه‌ها را نیز دارد.

آشنایی با نرم افزار rocscience UnWedge
کاربردها

کاربردها

بخش پشتیبانی

دسترسی به یک پایگاه داده جامع از راهنمای محصول

آخرین به روزرسانی‌های نرم‌افزار را مشاهده کنید.

آخرین نسخه نرم‌افزار را دانلود کنید.

UnWedge نرم‌افزار تحلیل پایداری سه‌بعدی و تصویری برای حفریات زیرزمینی در محیط‌های سنگی و دربرگیرنده ناپیوستگی‌های ساختاری متقاطع است. ضرایب ایمنی برای گوه‌های مستعد ناپایداری محاسبه شده و سیستم نگهدارنده مورد نیاز با استفاده از انواع الگوی پیچ سنگ و پیچ سنگ منفرد و شاتکریت مدل‌سازی می‌شود. از نرم‌افزار UnWedge به منظور ساخت سریع مدل، تحلیل ضریب ایمنی، قرار دادن تقویت کننده و تفسیر نتایج استفاده می‌شود. تفسیرکننده‌های گرافیکی داده‌ها، مجموعه ابزارهای گسترده‌ای را مانند انیمیشن سه‌بعدی برای نمایش راحت گوه‌های اطراف محل حفاری ارائه می‌کنند.

علاوه بر امکان وارد کردن و ویرایش هندسه تنها با یک کلیک ساده، نرم‌افزار UnWedge سیستم‌های نگهداری به روز شده‌ای را برای پیچ سنگ‌ها، شاتکریت و فشارهای نگهداری ارائه می‌کند. امکان بهینه سازی جهت تونل و گزینه‌ای برای بررسی ترکیب‌های متفاوتی از سه دسته درزه براساس فهرستی با بیش از سه دسته درزه، از جمله ویژگی‌های دیگر این نرم‌افزار است. نرم‌افزار UnWedge از موتور تحلیل جدیدی بر اساس تئوری بلوکی Goodman and Shi استفاده می‌کند که توانایی در نظر گرفتن تنش القایی اطراف محل حفاری و تأثیر آن بر پایداری را دارد. از دیگر ویژگی‌های نرم‌افزار UnWedge می‌توان به مدل‌های مقاومتی جدید مانند بارتن-باندیس و منحنی قدرت و قابلیت مقیاس کردن و تغییر اندازه گوه‌ها اشاره کرد.

feature-highlight_UnWedge_underground-wedge-stabilityfeature-highlight_UnWedge_underground-wedge-stability
feature-highlight_UnWedge_probabilistic-analysisfeature-highlight_UnWedge_probabilistic-analysis
feature-highlight_UnWedge_support-designerfeature-highlight_UnWedge_support-designer
whats-new_UnWedge_tunnel-orientationwhats-new_UnWedge_tunnel-orientation
whats-new_UnWedge_multiple-bolt-patternswhats-new_UnWedge_multiple-bolt-patterns
whats-new_UnWedge_batch-computewhats-new_UnWedge_batch-compute
ویژگی‌های نرم‌افزار

ویژگی‌های نرم‌افزار

تحلیل احتمالاتی

برجسته‌ترین ویژگی نرم‌افزار UnWedge قابلیت تحلیل احتمالاتی آن است. از تحلیل احتمالاتی به منظور اضافه کردن توزیع‌های آماری به متغیرهایی مانند جهت ناپیوستگی، مقاومت ناپیوستگی، ویژگی‌های سیستم نگهداری و خواص تنش محیطی استفاده می‌شود.

 

اصلاح گوه با سطح زمین

UnWedge به کاربر امکان افزودن و اصلاح سطح زمین به مقطع عرضی حفریه را می‌دهد. سطح زمین توسط خود نرم‌افزار قابل ترسیم بوده یا به عنوان فایل DXF می‌تواند وارد نرم‌افزار می‌شود.

 

گزینه‌های وارد کردن

نرم‌افزار Unwedge برمبنای ورود فایل‌های با فرمت DXF توسعه یافته که به کاربر امکان تعریف یک مقطع بازکننده، سطح زمین یا ابزار پلی‌لاین یا پلی‌گون را می‌دهد. ابزارهای پلی‌گون و پلی‌لاین به عنوان راهنمایی برای ترسیم هندسه در نرم‌افزار UnWedge قابل استفاده است. کاربر این امکان را دارد تا ویژگی‌های مورد نیاز را از مدل‌های UnWedge دیگر نیز وارد کند.

 

فیلتر حالت ریزش

نرم‌افزار UnWedge فیلتر حالت ریزش را در خود جای داده است که به منظور فیلتر کردن گوه‌ها بر اساس حالت ریزش استفاده می‌شود. این گزینه در هر دو تحلیل قطعی و احتمالاتی موجود می‌باشد.

 

استانداردهای طراحی

UnWedge شامل چهار استاندارد یوروکد 7 بوده که برای استفاده در نرم‌افزار موجود می‌باشند. امکان وارد نمودن یا گرفتن خروجی از استاندارهای طراحی مورد نظر کاربر یا اضافه نمودن استاندارهای طراحی برمبنای یوروکد 7 وجود دارد.

 

ویژگی‌های درزه اضافه شده

نرم‌افزار UnWedge به کاربر امکان انتخاب گزینه پیوستگی ساختاری درزه را می‌دهد. پیوستگی را می‌توان به صورت نامتناهی، تداوم یا خط اثر تعریف کرد.

 

دیگر ویژگی‌های جدید

  • اضافه شدن مدل جدید فشار آب سطح زمین
  • فیلتر کردن گوه‌ها با مشخص کردن وزن برای حداقل اندازه گوه
  • منوی ابزارها برای ترسیم‌ها، ابعاد و نشانه گذاری‌ها
  • بهبود قابلیت پرینت و بلوک‌های عنوان‌ها
  • رابط کاربری جدید با منوی کشویی برای تغییر وضعیت سریع بین نماهای متفاوت
  • پردازشگر 64 بیتی موازی
  • نمایشگر اطلاعات قابل تنظیم به شکل دلخواه

نرم‌افزار UnWedge با استفاده از تئوری بلوکی، تمامی‌گوه‌های ممکن تشکیل شده با تقاطع سه صفحه درزه و حفریه را تعیین می‌کند. روش استفاده شده برای پیدا کردن گوه‌ها در کتاب Goodman and Shi (1985) با عنوان “Block Theory and its Application to Rock Engineering” توضیح داده شده است.

 

گوه‌های محدوده

نرم‌افزار UnWedge همواره گوه‌هایی را تعیین می‌کند که قابلیت تشکیل اطراف محدوده محل حفاری را دارند. حداکثر 6 گوه اطراف محدوده قابل تشکیل است. بسته به جهات درزه و شکل و جهت شیب حفاری، امکان تشکیل کمتر از 6 گوه وجود دارد.

 

گوه‌های پایانی

نرم‌افزار UnWedge گوه‌های ایجاد شده در دو انتهای حفاری را نیز پیدا می‌کند. در صورتی که مقطع بازکننده (opening section) بیانگر نمایش مقطع عرضی از یک حفریه افقی باشد، آنگاه گوه‌های پایانی، گوه‌های سقف و کف خواهند بود.

برجسته‌ترین ویژگی نرم‌افزار UnWedge قابلیت تحلیل احتمالاتی آن است. از تحلیل احتمالاتی به منظور اضافه کردن توزیع آماری به متغیرهایی مانند راستای درزه، مقاومت درزه، خواص سیستم نگهداری و ویژگی تنش میدانی استفاده می‌شود.

هر دو روش تولید عدد شبه تصادفی یا تصافی در تحلیل قابل استفاده هستند. روش تولید شبه تصادفی از یک مقدار دسته ثابت (با امکان مشخص کردن دسته) استفاده می‌کند، در حالی که روش تولید تصادفی از یک مقدار دسته متغیر بر اساس زمان حال استفاده می‌کند.

تحلیل احتمالاتی به کاربر امکان انتخاب مابین دو روش نمونه‌برداری لاتین‌هایپرکیوب و مونت کارلو را می‌دهد. به منظور تعیین اطلاعات مهمی‌همچون بیشنه عمق گوه، ضریب ایمنی و بیشینه فشار نگهدارنده، محاسبات برای تعداد مشخصی از آزمایش‌ها اجرا می‌شود.

داده‌ها در نمایشگر جدید احتمالاتی قابل تحلیل هستند و به کاربر این امکان را می‌دهند تا هیستوگرام‌ها، نمودارهای تجمعی و نمودار پراکندگی اطلاعات را ترسیم کند. آزمون‌ها و بخش‌های مشخصی از یک مقطع عرضی نیز با یک کلیک راست قابل نمایش است.

نرم‌افزار UnWedge برای گوه‌هایی که برای داشتن ضریب ایمنی قابل قبول نیاز به سیستم نگهدارنده دارند، سه روش مختلف مدل‌سازی نگهدارنده را ارائه می‌کند: پیچ سنگ‌ها، شاتکریت و فشار.

 

  • پیچ سنگ‌ها – هر دو نوع پیچ سنگ نقطه‌ای یا الگوی پیچ سنگ‌ها می‌توانند مدل شوند و انواع رایج پیچ سنگ (مانند انتها گیردار، دوغاب با طول دلخواه، پیچ سنگ کابلی و …) به صورت مستقیم مدل‌سازی می‌شوند. چندین الگوی پیچ سنگ بر محدوده حفریه قابل اعمال است.
  • شاتکریت – یک یا چندین لایه شاتکریت بر هر بخشی از محدوده حفاری قابل اعمال است. لایه‌های شاتکریت دارای ضخامت و مقاومت قابل تعریف توسط کاربر است.
  • فشار – سیسستم نگهداری به صورت یک فشار یکنواخت مدل شود که در هر جایی بر روی مرز اعمال می‌گردد. گزینه فشار می‌تواند برای شبیه‌سازی بار معادل اعمالی هر نوع سیستم نگهداری نیز استفاده شود.

هرکدام یا همگی این سیستم‌های نگهداری می‌توانند در هر ترکیبی بر روی مدل اعمال گردند.

گزینه Tunnel Axis Plot این امکان را به کاربر می‌دهد تا جهت شیب محور تونل را بر اساس دامنه‌ای از مقادیر تغییر دهد و نمودار نتایج آن را به دست آورد. با این کار رابطه بین جهت شیب محور تونل و پارامترهای خروجی (مانند: فشار نگهدارنده مورد نیاز، بیشینه حجم گوه، کمینه ضریب ایمنی و … ) قابل ارزیابی است و بحرانی‌ترین راستای تونل نسبت به هر یک از متغیرهای خروجی تعیین می‌شود.

در صورتی که پروژه امکان تغییر راستای محور تونل را به کاربر بدهد یا راستای تونل به صورت پیوسته تغییر کند (مانند: تونل انحنادار یا رمپ مارپیچ)، آنگاه Tunnel Axis Plot یک ابزار بسیار کارآمد خواهد بود.

سه نوع نمودارهای محور تونل قابل نمایش هستند: نمودار کانتوری، نمودار سه بعدی و نمودار دو بعدی.

تمایل دارید نرم‌افزار ما را امتحان کنید؟
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x