آشنایی با نرم افزار rocscience RS2

RS2

RS2

نرم افزار rocscience RS2 یک برنامه قدرتمند و با کاربری آسان می‌باشد که با استفاده از روش تعادل حدی به تحلیل پایداری شیروانی در حالت دوبعدی می‌پردازد. این نرم‌افزار می‌تواند برای تمامی‌انواع شیروانی‌های سنگی و خاکی، خاکریزها، سدها و دیواره‌های حائل مورد استفاده قرار گیرد. نرم‌افزار Slide2 قابلیت تحلیل نشت آب زیرزمینی به روش المان محدود، تحلیل احتمالاتی، مدل‌سازی با قابلیت استفاده از چند سناریو مدل‌سازی و طراحی سیستم نگهداری را شامل می‌شود.

آشنایی با نرم افزار rocscience RS2
کاربردها

کاربردها

بخش پشتیبانی

دسترسی به یک پایگاه داده جامع از راهنمای محصول

آخرین به روزرسانی‌های نرم‌افزار را مشاهده کنید.

آخرین نسخه نرم‌افزار را دانلود کنید.

نرم‌افزار RS2 (با نام‌های سابق Phase2 یا RS2) یک برنامه قدرتمند المان محدود دو‌بعدی می‌باشد که برای هر دو نوع محیط خاکی و سنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نرم‌افزار برای بازه وسیعی از پروژه‌های مهندسی شامل طراحی حفریات، پایداری شیب، نشت آب زیرزمینی، تحلیل احتمالاتی، تحکیم و تحلیل‌های دینامیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدل‌های چند مرحله‌ای و پیچیده به راحتی ساخته شده و به سرعت مورد تحلیل قرار می‌گیرند. از جمله این مدل‌ها می‌توان به تونل‌ها در سنگ‌های ضعیف و پردرزه، حفریات نیروگاه‌های زیرزمینی، معادن روباز و شیب‌ها، سد‌ها، خاکریزها، دیوارهای نگهبان و بسیاری دیگر اشاره نمود. شکست پیش رونده، برهم‌کنش سیستم‌های نگهداری و بسیاری از مشکلات دیگر را می‌توان با این نرم‌افزار حل نمود.

یکی از مشخصه‌های اصلی نرم‌افزار RS2 تحلیل المان محدود پایداری شیب با استفاده از روش کاهش مقاومت برشی می‌باشد. این قابلیت به طور کامل خودکار می‌باشد و با انواع معیارهای مقاومتی مانند هوک-براون یا موهر-کولمب استفاده می‌شود. مدل‌های شیب می‌توانند در هر دو نرم‌افزار Slide و RS2 به صورت ورودی و یا خروجی لحاظ شوند که این امر مقایسه بین نتایج روش تحلیل تعادل حدی و المان محدود را میسر می‌سازد.

با گزینه پردازشگرهای چند هسته‌ای موازی و 64 بیتی، مدل‌های بزرگ‌تر و پیچیده‌تر در زمان کوتاه‌تر حل خواهند شد.

feature-highlight_RS2_surface-underground-excavationsfeature-highlight_RS2_surface-underground-excavations
feature-highlight_RS2_groundwater-seepagefeature-highlight_RS2_groundwater-seepage
feature-highlight_RS2_SSRfeature-highlight_RS2_SSR
whats-new_RS2-XFEMwhats-new_RS2-XFEM
whats-new_RS2-improved-dynamic-analysiswhats-new_RS2-improved-dynamic-analysis
whats-new_RS2-geosynthetic-supportswhats-new_RS2-geosynthetic-supports
ویژگی‌های نرم‌افزار

ویژگی‌های نرم‌افزار

نرم‌افزار RS2 نسب به نسخه قبل ارتقاء قابل توجه داشته است: از جمله ویژگی‌های ارتقاء یافته می‌توان به مدل‌های رفتاری ماده جدید، یکپارچگی با نرم‌افزار Slide2 و بسیاری دیگر اشاره کرد.

 

مدل‌های رفتاری پیشرفته:

در نرم‌افزار RS2 2019 انواع مدل‌های رفتاری جدید اضافه شده است که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدل‌های رفتاری نرم‌افزار Slide2 با معیار گسیختگی همسان و غیر همسان
  • مدل‌های رفتاری نرم‌افزار FLAC از جمله CY Soil و CH Soil
  • مدل‌های رفتاری نرم‌افزار Plaxis از جمله Hardening Soil, HS Small Soft Soil, Soft Soil Creep
  • مدل‌های Visco-Elastic-Plastic
  • مدل Swelling Rock
  • مدل‌های دینامیکی مانند Dafalias-Manzari

 

یکپارچگی با نرم‌افزار Slide2

اضافه شدن مدل‌های رفتاری نرم‌افزار Slide2 به نرم‌افزار RS2 باعث شباهت بسیار زیاد مدل‌های شیب بین این دو نرم‌افزار شده است.

اشتراک مدل‌های رفتاری یکسان به دو نرم‌افزار Slide2 و RS2 این امکان را داده است تا در کنار یکدیگر مورد استفاده قرار گیرند و جواب‌های نزدیک به یکدیگر داشته باشند و در نهایت باعث کارکرد و تجربه بهتر کاربر شود. نکته مهم‌تر این که در صورت وارد کردن مدل از نرم‌افزار Slide2 به نرم‌افزار RS2، این همبستگی 1:1 باعث دقیق‌تر شدن مقایسه بین روش تعادل حدی (LE) و اجزاء محدود (FE) و تعیین مقدار ضریب اطمینان (FS) قابل اعتماد می‌شود.

 

ویژگی‌های تحلیل آب زیرزمینی ارتقاء یافته

به منظور افزایش راحتی استفاده از نرم‌افزار، خواص هیدرولیکی در پنجره Material Properties قرار گرفته اند. فشار منفذی گذرا اولیه با یک ماده مجزا تعریف می‌شود. Wick drain‌ها اکنون می‌توانند به مدل‌های آب زیرزمینی اضافه شوند.

 

بهبود قابلیت‌های بارگذاری

با بهبود قابلیت‌های بارگذاری در نرم‌افزار RS2، کاربر می‌تواند چندین بارگذاری را در یک مکان مدل‌سازی کند. علاوه بر این در رابط کاربری بخش اضافه کردن بارگذاری نیز تغییراتی صورت گرفت و اکنون تنها با یک کلیک و کشیدن ماوس، بارگذاری به مدل اضافه می‌شوند.

 

SRF شتاب یافته

سرعت تحلیل SSR در حدود 50% افزایش یافته است. تحکیم غیر مشترک نوع جدیدی از تحلیل است که باعث بهبود پایداری و سرعت تحلیل تحکیم می‌شود.

این نرم‌افزار مدل‌های رفتاری مناسب برای هر دو نوع محیط خاکی و سنگی مانند موهر-کولمب، هوک-براون تعمیم یافته و کم-کلی را داراست. ویژگی‌های قدرتمند و جذیذ تحلیل برای مدل‌سازی سنگ درزه دار به کاربر این امکان را می‌دهد تا به صورت خودکار و مطابق با مدل‌های احتمالاتی متنوع، شبکه درزه یا درزه مجزا ایجاد کند.

از مدل‌های رفتاری پیشرفته نرم‌افزار RS2 می‌توان موارد زیر را نام برد:

 

  • مدل‌های رفتاری نرم‌افزار Slide2 با معیار گسیختگی همسان و غیر همسان
  • مدل‌های رفتاری نرم‌افزار FLAC از جمله CY Soil و CH Soil
  • مدل‌های رفتاری نرم‌افزار Plaxis از جمله Hardening Soil, HS Small Soft Soil, Soft Soil Creep
  • مدل‌های Visco-Elastic-Plastic
  • مدل Swelling Rock
  • مدل‌های دینامیکی مانند Dafalias-Manzari
  • مدل NorSand

ساخت مدل و اصلاح آن با ویژگی‌های مدل‌سازی CAD برای تعریف هندسه مدل بسیار راحت است. مرزها به روش‌های زیر تعریف می‌شوند:

  • ترسیم با استفاده از ماوس
  • وارد کردن مختصات در خط دستور
  • وارد کردن مختصات در صفحه گسترده
  • وارد کردن از فایل DXF یا فایل با فرمت‌های دیگر

به مانند سایر برنامه‌های CAD، ویژگی‌هایی مانند گرید، اسنپ، و لغو به منظور تسهیل فرایند مدل‌سازی اعمال شده‌اند. هر کاربری که از برنامه CAD مانند AutoCAD استفاده کرده باشد، مشکلی برای درک و استفاده از مدل‌ساز هندسه RS2 نخواهد داشت.

نرم‌افزار RS2 ابزارهای ویرایشی متنوعی را در بر می‌گیرد که به کاربر این امکان را می‌دهد تا اصلاحات ساده یا پیچیده را تنها با چند کلیک انجام دهد. مرزها و سایر بخش‌ها می‌توانند جا به جا، حذف، کپی، کشیده شوند. میانبرهای کلیک راست برای اغلب گزینه‌های ویرایشی در دسترس می‌باشد.

نرم‌افزار RS2 ویژگی‌های دیگری از ساخت مدل برای کمک به ساده سازی مرزها، اصلاح خطاهای هندسه و بسیاری دیگر را دارد.

ویژگی دیگری که به رابط کاربری نرم‌افزار RS2 اضافه شده است پانل پدیداری درختی می‌باشد که باعث تسهیل پدیداری مؤلفه‌های مدل مانند بخش‌های بارگذاری، شرایط مرزی آب زیرزمینی، پوشش‌ها و بسیاری دیگر در فرمت درختی شده است. این پانل این امکان را به کاربر می‌دهد تا پدیداری یک آیتم را از روشن به خاموش و یا بالعکس تغییر وضعیت دهد. همچنین سایر عملیات‌ها مانند بزرگ نمایی و حذف آیتم نیز امکان‌پذیر است.

یک ویژگی مهم در نرم‌افزار RS2 تحلیل پایداری المان محدود شیب با استفاده از روش کاهش مقاومت برشی (SSR) است. این گزینه به صورت کاملا خودکار عمل می‌کند و با هر دو پارامتر مقاومتی موهر-کولمب یا هوک-براون تعمیم یافته قابل استفاده است. تنها با یک کلیک ماوس، کاربر می‌تواند تحلیل SSR را اجرا کند و ضریب کاهش مقاومت بحرانی (ضریب اطمینان) شیب را تعیین کند.

روش SSR مزیت‌های گسترده ای نسبت به روش قدیمی‌تحلیل تعادل حدی پایداری شیب دارد. برای مثال، تحلیل SSR نیاز به هیچ گونه مفروضاتی برای شکل و محل سطح گسیختگی ندارد. روش SSR به صورت خودکار حالت گسیختگی بحرانی و ضریب ایمنی مطابق آن را تعیین می‌کند.

نرم‌افزار RS2 در برگیرنده حالت پایدار و گذرا، حالت اشباع- غیراشباع تحلیل المان محدود نشت آب زیرزمینی می‌باشد و نیازی به مدل نمودن آب زیرزمینی در یک برنامه مجزا نیست. فرمول‌بندی تحلیل مشترک جامد – سیال نیز در مسائل تحکیم موجود می‌باشد. تحلیل نشت با تحلیل تنش در نرم‌افزار RS2، کاملا یکپارچه است. فشار منفذی محاسبه شده در تحلیل آب زیرزمینی به صورت خودکار در تحلیل تنش و به منظور محاسبه تنش مؤثر استفاده می‌شوند.

سایر موارد مانند نرخ جریان، گرادیان هیدرولیکی و سرعت تخلیه نیز قابل محاسبه می‌باشند. تحلیل نشت آب زیرزمینی در نرم‌افزار RS2 به صورت نرم‌افزار مستقل آب زیرزمینی نیز و مجزا از تحلیل تنش مورد استفاده قرار گیرد.

تحلیل احتمالاتی در نرم‌افزار RS2 با به کارگیری روش‌های تخمین نقطه‌ای، مونت کارلو و لاتین ‌هایپرکیوب انجام می‌شود. کاربر می‌تواند یک و یا تعداد بیشتری متغیر( مقاومت مواد، مدول‌ها و سایر موارد) به عنوان متغیر تصادفی انتخاب نماید. همچنین می‌توان خصوصیات مواد تشکیل‌دهنده مدل، خصوصیات درزه‌ها و تنش‌های میدانی را نیز به صورت متغیر تصادفی تعریف کرد که بدین منظور تنها می‌بایست پارامترهای میانگین و انحراف معیار استاندارد و توزیع آماری تعریف شوند.

مدل‌سازی شبکه درزه یک ویژگی قدرتمند در نرم‌افزار RS2 می‌باشد که به کاربر این امکان را می‌دهد تا به راحتی شبکه مرزهای درزه دوبعدی را به منظور شبیه‌سازی الگوی درزه داری (درزه‌های طبیعی و یا القایی) در توده سنگ ایجاد نماید.

شبکه درزه بر اساس مدل‌های قطعی و آماری متنوع ایجاد می‌شود. از جمله مدل‌های می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Parallel Deterministic
  • Parallel Statistical
  • Cross Jointed
  • Veneziano
  • Vorono

ل‌سازی شبکه درزه یک ویژگی قدرتمند در نرم‌افزار RS2 می‌باشد که به کاربر این امکان را می‌دهد تا به راحتی شبکه مرزهای درزه دوبعدی را به منظور شبیه‌سازی الگوی درزه داری (درزه‌های طبیعی و یا القایی) در توده سنگ ایجاد نماید.

شبکه درزه بر اساس مدل‌های قطعی و آماری متنوع ایجاد می‌شود. از جمله مدل‌های می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Parallel Deterministic
  • Parallel Statistical
  • Cross Jointed
  • Veneziano
  • Voronoi

نرم‌افزار RS2 بازه وسیعی از گزینه‌های مدل‌سازی نگهدارنده را در احتیار کاربر قرار می‌دهد. المان‌های لاینر در مدل‌سازی شاتکریت، بتن، سیستم مجموعه فولاد، دیوارهای نگهبان، شمع‌ها، لاینرهای چند لایه‌ای ترکیبی، ژئوتکستایل‌ها و بسیاری دیگر مورد استفاده قرار گیرد. ابزارهای طراحی لاینر شامل ظرفیت نگهدارنده است که به کاربر این امکان را می‌دهد تا ضریب ایمنی لاینر مسلح شده را تعیین کند.

 

بولت‌ها

  • End Anchored (e.g. Rock bolts)
  • Fully Bonded (e.g. soil nails)
  • Plain Strand Cable
  • Swellex / Split Set
  • Tieback

 

لاینرها

  • لاینرهای ساده ( برا مثال یک لایه شاتکریت)
  • لایندهای چندگانه ( برای مثال لاینرهای در برگیرنده چندین لایه از مواد)
  • دیوارهای شمعی ( برای مثال اعضای سازه‌ای تیر با دو مفصل در دو طرف آن)
  • نگهدارنده ژئوسنتتیک مانند ژئوگرید و ژئوتکستایل
  • بتن مسلح
  • المان خرپا
  • مهارمتقابل

لاینرها می‌توانند شامل المان‌های تیر باشند که نیروی محوری، برشی، خمش را تحمل می‌کنند یا المان خرپایی باشند که فقط در معرض نیروی محوری هستند. در همه این موارد خواص اولیه نگهدارنده در پنجره Define Liner Properties وارد می‌شوند.

 

شمع‌ها و ژئوسنتتیک‌ها

گزینه Structural Interface در نرم‌افزار RS2 به کاربر این امکان را می‌دهد تا نگهدانده‌هایی را مدل‌سازی کند که سطح مشترک لغزشی (درزه) در دو طرف المان نگهدارنده دارند. از این گزینه برای موارد زیر استفاده می‌شود:

  • دیوارهای شمعی
  • ژئوسنتتیک‌ها (برای مثال ژئوگریدها، ژئوتکستایل‌ها و …)
  • سایر انواع نگهدارنده با سطح مشترک لغزشی در دو سمت آن
تمایل دارید نرم‌افزار ما را امتحان کنید؟
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x