آشنایی با نرم افزار rocscience RocFall2

RocFall2

RocFall2

زمانی که یک شیروانی به علت سقوط سنگ در معرض خطر می‌باشد، نرم افزار rocscience RocFall در این شرایط بسیار کارآمد می‌باشد. محاسبه انرژی، سرعت و ارتفاع پرتابه سنگی و انجام اقدامات اصلاحاتی بر روی مدل نظیر طراحی موانع از اصلی‌ترین اهداف این نرم‌افزار محسوب می‌شود. مشاهده سنگ‌های در حال سقوط در گزارش‌های استاتیکی یا نمایش متحرک مسیر پرتاب سنگ به منظور ایجاد یک تجسم آشکار از آن می‌تواند از دیگر قابلیت‌های این نرم‌افزار باشد.

program model RocFall
کاربردها

کاربردها

بخش پشتیبانی

دسترسی به یک پایگاه داده جامع از راهنمای محصول

آخرین به روزرسانی‌های نرم‌افزار را مشاهده کنید.

آخرین نسخه نرم‌افزار را دانلود کنید.

نرم‌افزار RocFall2 یک برنامه تحلیل آماری می‌باشد که به منظور ارزیابی شیب‌های با ریسک سقوط سنگ طراحی شده است. منحنی انرژی، سرعت و ارتفاع پرتابه برای تمام شیب می‌تواند همانند نقاط انتهایی سقوط سنگ‌ها توسط این برنامه تعیین گردد. توزیع انرژی، سرعت و ارتفاع پرتابه همچنین در راستای پروفیل شیب محاسبه می‌شوند. توزیع‌ها می‌توانند به صورت گراف رسم شوند و اطلاعات آماری جامع به صورت خودکار مورد محاسبه قرار می‌گیرند. نرم‌افزار RocFall2 این امکان را برای کاربر فراهم می‌آورد تا هر دو تحلیل Lumped mass و rigid body را انجام دهد.

نرم‌افزار RocFall2 می‌تواند در تعیین اقدامات اصلاحاتی نیز بسیار مفید باشد: ویژگی‌های جنس تشکیل دهنده هر سگمنت از شیروانی می‌تواند تغییر نماید و امکان مقایسه با سایر نتایج را ایجاد نماید. اطلاعات در خصوص انرژی جنبشی و محل تاثیر بر روی یک مانع می‌تواند به محاسبه ظرفیت، مکان و اندازه مانع کمک نماید. نرم‌افزار RocFall2 همچنین اطلاعات تجاری متنوعی از موانع را در داخل نرم افزار گردآوری نموده است. کاربرها می‌توانند یک مانع به صورت دلخواه تعریف نمایند و یا از داخل یکی از موانع از پیش تعیین شده انتخاب نمایند. تحلیل حساسیت مانع به کاربر این امکان را می‌دهد تا به صورت خودکار محل، ارتفاع، زاویه و یا ظرفیت موانع را تغییر دهد.

نرم‌افزار RocFall2 به کاربر این امکان را می‌دهد تا به صورت سریع و آسان، خروجی‌های با کیفیت بالا تولید نماید. گراف‌ها می‌توانند توسط یک کلیک به صورت خروجی اکسل تبدیل شوند و مسیرهای گذر پرتابه‌های سنگی و پروفیل شیروانی می‌توانند به آسانی به صورت یک فایل dxf خروجی گرفته شوند تا به صورت ورودی در نرم‌افزار CAD مورد استفاده قرار گیرند. ابزار ترسیم به صورت مناسبی ارتقا یافته تا فایل‌های bitmap، خطوط چندگانه کادرهای نوشتاری متن که به صورت خودکار با داده‌های شبیه‌سازی مربوطه پر می‌شوند، محورهایی که می‌توانند انتخاب و بر روی یک محیط دیگر قرار بگیرند تا مختصات‌ها را برروی برگه‌های پرینت شده به نمایش درآورند همگی از مثال‌های تغییراتی هستند که در زمینه ابزارهای ترسیم اتفاق افتاده است.

feature-highlight_RocFall_2D-statistical-analysisfeature-highlight_RocFall_2D-statistical-analysis
feature-highlight_RocFall_barrier-analysisfeature-highlight_RocFall_barrier-analysis
feature-highlight_RocFall_rigid-body-analysisfeature-highlight_RocFall_rigid-body-analysis
whats-new_RocFall_report-generatorwhats-new_RocFall_report-generator
whats-new_RocFall_plot-multi-variableswhats-new_RocFall_plot-multi-variables
whats-new_RocFall_slope-materials-librarywhats-new_RocFall_slope-materials-library
ویژگی‌های نرم‌افزار

ویژگی‌های نرم‌افزار

از جدیدترین ویژگی‌های این نرم‌افزار که در نسخه جدید آن به بازار عرضه شده است می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

Earthen Berms

این ویژگی به عنوان یک ابزار کمکی به نسخه جدید نرم‌افزار RocFall اضافه شده است. با استفاده از نوار Berm Designer کاربرد می‌تواند برم‌های به صورت مثلثی یا ذوزنقه‌ای را در طراحی‌های خود استفاده نماید. همچنین انواع برم‌ها می‌توانند با مشخص نمودن مختصات نقاطشان و یا وارد نمودن مختصات آن‌ها از درون فایل‌های .csv و یا .dxf تعریف شوند. برم‌ها مشابه مواد تشکیل دهنده شیروانی‌ها با پارامترهای مماسی و نرمال و زوایای اصطکاک رفتار می‌کنند و یا شبیه موانع با ظرفیت نامحدود عمل می‌کنند.

 

تحلیل ارتقا یافته موانع

موانع ساخته شده توسط شرکت بسیار معروف Geobrugg (پیشرو در عرصه تولید موانع) به کتابخانه پیش‌فرض نرم‌افزار RocFall اضافه شده‌اند. اصلاحات دیگر در قسمت نوار طراحی مانع (Barrier Design dialoge) اعمال شده است. دو راهنما و کنترل کننده طراحی جدید به نرم‌افزار RocFall اضافه شده است که شامل Australian guidelines (ONR 24810) و یک سری کنترل‌های بدون ضریب خواهد بود. همچنین قابلیت ترسیم زاویه تاثیر موانع و جمع کننده‌ها (collectors) نیز به منظور افزایش کارایی به این نرم‌افزار اضافه شده‌اند.

 

بهبود عملکرد قابلیت اعمال ورودی و خروجی هندسه (import/export geometry)

پیش از این توابع فراخوانی تنها به شیروانی‌ها محدود میشد. اما در نرم‌افزار RocFall تمامی‌هندسه‌ها می‌توانند به صورت ورودی در این نرم‌افزار اعمال شوند و علاوه برآن مسیر عبوری توده سنگ‌ها می‌تواند به صورت فایل فرمت dxf از درون نرم‌افزار استخراج شود.

 

سایر اصلاحات

  • سری‌های نقاط seeder
  • قابلیت بازیابی/ فراخوانی/ خروجی گرفتن برنامه
  • جداول ویژگی‌های End reason ارتقا یافته

ساخت مدل در نرم‌افزار RocFall حتی برای کاربرهای تازه این نرم‌افزار نیز ساده و آسان می‌باشد. برای شروع، نوع روش تحلیل (Lumped mass یا rigid body) می‌بایست انتخاب شوند. پس از آن شیروانی می‌تواند به صورت دستی و توسط مکان‌نما با وارد نمودن مختصات گره‌های داده‌های ورودی ترسیم شود و یا به صورت مستقیم از طریق فراخوانی فایل‌های dxf یا csv اتجام گردد. متعاقبا، کاربر می‌تواند از Seeder‌ها برای تعیین مکان سقوط پرتابه سنگی استفاده نماید. در نهایت، کاربر می‌بایست انواع سنگ ( گرد، نرم و یا چندوجهی) را انتخاب نماید و ویژگی‌های مواد تشکیل دهنده را به شیروانی اختصاص دهد. پس از انجام این مراحل، می‌توان نتایج تحلیل را از طریق شکل استاتیکی و یا از طریق تابع مسیر متحرک (Animate Path function) در نوار دسترسی نرم افزار، مسیرهای متحرک ریزش سنگ را مشاهده نمود.

نرم‌افزار RocFall چندین روش تحلیل را برای شبیه‌سازی سقوط سنگ ارائه می‌دهد که روش Lumped Mass یکی از آن‌هاست که به صورت زیر می‌باشد:

  • هر سنگ به صورت یک ذره کروی بسیار کوچک مدل می‌شود.
  • در این روش سنگ‌ها در هر اندازه‌ای لحاظ نمی‌شوند، تنها جرم (برای محاسبه انرژی جنبشی برای گراف‌ها و نتایج آن) در نظر گرفته می‌شود.

جزییات روش Lumped Mass در قسمت Lumped Mass Theory وب سایت شرکت راکساینس موجود می‌باشد. موتور این روش از یک تحلیل ذره‌ای با سه قسمت: الگوریتم ذره، الگوریتم پرتابه و الگوریتم لغزش تشکیل شده است.

الگوریتم ذره از بابت وجود پارامترهای شبیه سازی اطمینان حاصل می‌کند، شرایط اولیه را ایجاد کرده و الگوریتم پرتابه را شروع می‌کند. الگوریتم پرتابه به منظور محاسبه جابجایی سنگ در هوا به کار می‌رود. الگوریتم لغزش به منظور محاسبه جابجایی سنگ در تماس با شیروانی به کار می‌رود.

نرم‌افزار RocFall به کاربر این امکان را می‌دهد تا هر دو آنالیز Rigid Body و Lumped Mass را اجرا نماید. مکانیزم Rigid Body همراه با یک کتابخانه گسترده از انواع جنس سنگ‌ها در این نرم‌افزار اجرا می‌شود جایی که کاربران می‌توانند اشکال مختلف سنگ را از کتابخانه انتخاب و یا یک چندضلعی دلخواه توسط وارد نمودن مختصات‌ها و یا فراخوانی یک فایل .dxf یا .csv ایجاد نمایند. نوع سنگ‌ها و خصوصیات آن‌ها در کتابخانه انواع سنگ‌ها تعریف شده‌اند.

چگالی و جرم از خصوصیاتی هستند که کاربر می‌بایست آن‌ها را برای آنالیزهای خود تعریف نماید. توزیع‌های آماری می‌توانند به هر پارامتر اعمال شوند. کاربران می‌توانند از ابزار محاسبه جرم سنگ برای محاسبه سریع جرم سنگ‌ها براساس هندسه یک مکعب، بلوک و یا کره استفاده کنند. شکل سنگ‌ها در پنجره حالت‌های سنگ در کتابخانه انواع سنگ (Rock Type Library) می‌توانند تعریف شوند. کاربران می‌توانند به سادگی هر شکلی از سنگ را در این قسمت بازبینی نمایند.

با استفاده از جعبه‌های کنترل در کنار هر حالت تعریف شده برای سنگ، حالت‌های چندگانه نیز می‌تواند برای هر نوع سنگ انتخاب شوند.

یک مانع یک سگمنت خطی (با یک انتها بر روی سطح شیروانی) می‌باشد که می‌تواند به منظور جلوگیری از سقوط سنگ‌ها و یا جذب انرژی آن‌ها در زمان سقوط در هرجایی در راستای سطح شیروانی نصب شود. تعداد موانعی که کاربر می‌تواند در نرم‌افزار RocFall بر روی شیروانی قرار دهد هیچگونه محدودیتی نخواهند داشت. البته ذکر این نکته حائز اهمیت می‌باشد که یک مانع نمی‌تواند با موانع دیگر و یا خود شیروانی تقاطع داشته باشد.

موانع می‌توانند به صورت گرافیکی توسط وارد نمودن مختصات دقیق محل نصب در نوار دسترسی سریع به مدل اضافه شوند و یا کاربر می‌تواند ارتقاع مانع و زاویه نصب آن را در نوار دسترسی وارد نماید.

تحلیل حساسیت مانع به کاربر این امکان را می‌دهد تا به صورت خودکار مکان، ارتفاع، شیب یا ظرفیت موانع سقوط سنگ را تغییر دهد. نتایج به صورت ترسیم‌های حساسیت به تصویر در می‌آیند و به کاربر اجازه می‌دهند تا مکان، ارتفاع، زاویه یا ظرفیت موانع را بدوت نیاز به اصلاح و یا محاسبه مجدد چندین فایل، تعیین نماید. کاربر این انتخاب را دارد تا یک یا دو متغیر را هم زمان تغییر دهد. تعداد زیادی از موانع سقوط سنگ با مشخصات تجاری در نرم‌افزار RocFall گردآوری شده‌اند که شامل Geobrugg، Macafferri و Trumer Schutzbauten می‌باشند. همچنین کاربر می‌تواند موانع مورد نیاز خود در طراحی را برطبق نیازها طراحی نماید.

نرم‌افزار RocFall همچنین قابلیت تهیه گزارش طراحی مانع (Barrie Design Report) را دارا می‌باشد که کاربران می‌توانند ضرایب طراحی را براساس راهنمای اتریشی یا ایتالیایی درنظر بگیرند یا به صورت ساده بدون در نظر گرفتن ضرایب تعیین و پس از آن صحت طراحی مانع را تایید نمایند.

تمایل دارید نرم‌افزار ما را امتحان کنید؟