آشنایی با نرم افزار rocscience EX3

EX3

EX3

نرم افزار rocscience EX3 یک برنامه تحلیل سه بعدی مهندسی برای ساختارهای سنگی زیر‌زمینی است. این برنامه شامل مدول‌هایی برای مدل‌سازی هندسی، مش‌بندی سطحی، تحلیل تنش الاستیک بر مبنای روش المان مرزی و تفسیر و نمایش گرافیکی داده‌ها می‌باشد.

آشنایی با نرم افزار rocscience EX3
کاربردها

کاربردها

بخش پشتیبانی

دسترسی به یک پایگاه داده جامع از راهنمای محصول

آخرین به روزرسانی‌های نرم‌افزار را مشاهده کنید.

آخرین نسخه نرم‌افزار را دانلود کنید.

EX3 یک برنامه تحلیل سه بعدی مهندسی برای حفریات زیرزمینی در سنگ است. این نرم‌افزار در اصل برای تحلیل تنش توسعه یافته است، اگر چه ابزارهای گرافیکی داده برای دامنه گسترده‌ای از داده‌های سه بعدی معدنی و عمرانی به کار برده می‌شود. به عنوان مثال، از این نرم‌افزار برای نمایش گرافیکی داده‌های ریزلرزه‌ای مانند داده‌های سرعت لرزه‌ای و پارامترهای منبع و چگالی رویداد استفاده می‌شود.

نرم‌افزار EX3 شامل سه مدول برنامه است: مدول Model که هندسه و تفکیک المان مرزی بازکننده‌های زیرزمینی را ایجاد می‌نماید، مدول Compute که محاسبات تنش‌ها و جابه‌جایی‌ها را با استفاده از روش مرزی مستقیم انجام می‌دهد و مدول Interpret که با قابلیت تصویرسازی متحرک سه بعدی، نتایج تحلیل را به صورت تصویری نشان می‌دهد. هر کدام از این سه مدول می‌توانند به صورت مستقل اجرا شوند. به عنوان مثال، داده ورودی برای محاسبه می‌تواند با استفاده از مدول Model یا سایر برنامه‌های برمبنای CAD تولید شوند. همچنین، مدول Interpret داده‌ها را از مدول Compute یا سایر منابع نیز می‌پذیرد. هر دو مدول Model و Interpret به صورت کامل در تعامل باهم بوده و برنامه‌های منو محور می‌باشند

feature-highlight_EX3_BEMfeature-highlight_EX3_BEM
feature-highlight_EX3_full-scale-miningfeature-highlight_EX3_full-scale-mining
feature-highlight_EX3_3D-geometryfeature-highlight_EX3_3D-geometry
whats-new_EX3_contour-planeswhats-new_EX3_contour-planes
whats-new_EX3_field-pointswhats-new_EX3_field-points
whats-new_EX3_property-overlaywhats-new_EX3_property-overlay
ویژگی‌های نرم‌افزار

ویژگی‌های نرم‌افزار

  • سرعت گرافیکی 10 برابر و سرعت محاسبات 10 درصد سریع‌تر شده است
  • توانایی نشان دادن چندین مدل به صورت همزمان
  • نرم‌افزار EX3 اولین نرم افزار به صورت کاملا هماهنگ با کاربردهای ویندوزی می‌باشد.
  • هماهنگی با قالب ویندوز سبب تسهیل فرآیندهای مربوط به خروجی گرفتن گرافیکی و چاپ شده است.
  • فایل‌های ویدئویی تحت ویندوز (.avi) در این نرم افزار به سادگی ساخته می‌شوند.
  • حافظه مجازی توسط مدول‌های Modeler/Interpreter پشتیبانی می‌شود که مدل‌سازی ابعاد بسیار بزرگ مسائل را ساده‌تر نموده است.
  • موتور محاسبات در این نسخه توانایی فایل‌ها و دستورالعمل‌های چندگانه را نیز پشتیبانی می‌کند.

مدول Modeler شامل چندین ویژگی در زمینه ورودی داده‌های گرافیکی و ویرایش آنها می‌باشد:

  • چهار پنجره نمایش که هر یک نماهای مختلف مدل را نشان می‌دهند. (بالا، روبه رو، جانب و پرسپکتیو)
  • نوار ابزار منو در بخش انتهایی دو پنجره زیرین
  • یک نوار ابزار اطلاعات در بخش پایین صفحه نمایش

 

سایر توابع مدل سازی شامل موارد زیر است:

  • تابع Skin: این تابع پوششی از المان‌های مرزی را اطراف دو یا تعداد بیشتری پلی لاین ایجاد می‌نماید. کاربران می‌توانند چگالی مش و جداسازی (Discretization) را وارد نمایند.
  • تابع Extrude: این تابع به منظور ساخت مرز و هندسه مش، برای ساختاری با یک مقطع یک شکل به کار می‌رود.
  • تابع Face، در بین توابع سازنده مش، پرکاربردترین می‌باشد، برخلاف توابع Skin و Extrude، ابزار Face،ابزارهای هندسی به وجود نمی‌آورد. این تابع یک سازنده مش ساده می‌باشد که برای تفکیک هرناحیه محدود به یک یا تعداد بیشتری گره مناسب است.
  • ورود/خروج داده‌های با فرمت AutoCAD DXF: نرم‌افزار EX3 قابلیت ورود داده‌های DXF و ارائه خروجی داده‌های GEO را داراست که به کاربر امکان تعویض سریع مابین کاربری‌ها را می‌دهد.
  • نرم‌افزار EX3 سه تابع مش‌بندی خودکار و مش‌بندی مجدد را دارا می‌باشد: مش آرایه‌ای، مش شعاعی، و مش خودکار. هر سه توابع به ورود داده‌ها توسط کاربر برای ساخت مش مورد نظر نیاز ندارند.
  • نرم‌افزار EX3 به کاربر قابلیت محاسبه سریع حجم و مساحت سطح یک شی مورد مطالعه را می‌دهد.
  • اعتبارسنجی خودکار هندسه: تابع کنترل شی (Object Check Function) برای اطمینان از اعتبار هندسه به کار می‌رود.
  • تابع محاسبه فاصله (Distance Measuring) برای جانمایی یک نقطه در فضای مدل‌سازی سه بعدی و تعیین فاصله تا سایر نقاط تعریف شده کاربر استفاده می‌شود.
  • شرایط مرزی اعمال فشار (Pressure Boundary Condition): تابع traction این امکان را به کاربر می‌دهد تا شرایط کششی (traction) یا فشاری (Pressure) را بر روی سطح زمینی و یا حفریات زیرزمینی اعمال کند. کاربر می‌تواند ناحیه تحت فشار، بزرگی و جهت آن را نیز مشخص نماید.
  • ابزار برش هندسی (Geometry Slicer) برای ایجاد پلی لاین متقاطع بین مدل سه بعدی جاری و صفحه برشی انتخاب شده توسط کاربر به کار گرفته می‌شود.

نرم‌افزار EX3 تنها نرم‌افزار شرکت راکساینس می‌باشد که براساس روش المان مرزی طراحی شده است. روش BEM برای مدل سازی سنگ‌های گسل خورده مناسب می‌باشد. در شرایط گسل خوردگی این روش اغلب از روش المان محدود (finite element)، مناسب‌تر می‌باشد. روش BEM با دارا بودن قابلیت تعریف مش بر روی یک سطح مدل شده، به جای تفکیک نمودن حجمی‌که برای روش المان محدود مورد نیاز می‌باشد، معمولا به محاسبات کمتری نیاز دارد. بنابراین، با محاسبه و تحلیل تنها ناحیه سطحی مدل مورد نظر به جای حجم کامل آن توسط نرم‌افزار EX3، کاربر می‌تواند در وقت و تلاش خود صرفه‌جویی نماید.

تمایل دارید نرم‌افزار ما را امتحان کنید؟
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x