ژئوفیزیک لرزه نگاری انکساری

Telegram-logo
Instagram-logo
سنگ مصنوعی و تکنولوژی ساخت آن
سنگ مصنوعی و تکنولوژی ساخت آن

سنگ مصنوعی و تکنولوژی ساخت آن قدمت استفاده از سنگریزه‌ها و خرده‌سنگ‌ها انسان از زمان‌های دور سنگریزه‌ها را جمع می‌کرد و از آنها ابزار می‌ساخت،

دستگاه های حفاری اکتشافی
دستگاه های حفاری اکتشافی

دستگاه های حفاری اکتشافی دستگاه‌های حفاری بسته به اهداف مورد نظر در کار متنوع هستند و به‌طور کلی با توجه به تنوع در روش‌های حفر

تفکر جانبی و موفقیت‌های اکتشافی
تفکر جانبی و موفقیت‌های اکتشافی

تفکر جانبی و موفقیت‌های اکتشافی تفکر جانبی [Lateral thinking] یکی از مهمترین اجزای تشکیل دهنده موفقیت در پتانسیل‌یابی معدنی است و بسیاری از اکتشافات معدنی

Baner-MineJobs
ژئوفیزیک لرزه نگاری انکساری
5/5 - (3 امتیاز)

https://www.mining-eng.ir/?p=1235

فهرست مطالب

روش کار ژئوفیزیک لرزه نگاری انکساری

انکسار لرزه‌ای حرکت امواج صوتی در محیط بالایی و در سطح مشترک لایه هاست. امواج صوتی مانند امواج سبک، از قانون انکسار اسنل تبعیت می‌کند.

ژئوفیزیک لرزه نگاری انکساری

اکتشافات انکسار لرزه‌ای معمولاً برای تعیین ضخامت مواد سستی که در بالای سنگ بستر (ضخامت لایه رویی) قرار گرفته‌اند و برای تعیین عمق سطح ایستابی مورد استفاده قرار می‌گیرد. انکسار لرزه‌ای برای تعیین خصوصیات چهارچوب‌های زمین شناسی مطالعات آلوگی آب‌های زیرزمینی و ارزیابی خطرات زمین شناسی و مطالعات باستان شناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ژئوفیزیک لرزه نگاری انکساری

زمانی که امواج صوتی از سطح مشترک بین دو لایه که دارای سرعت‌های متفاوت هستند، عبور می‌کنند، انکسار می‌یابند. زاویه موجی که سطح مشترک را ترک می‌کند نسبت به زاویه برخورد تغییر می‌کند.

این تغییر زاویه به سرعت‌های نسبی بستگی دارد. زمانی که موج از لایه با سرعت پایین به لایه با سرعت بالا حرکت می‌کند، موج در سطح بالایی لایه پایینی انکسار پیدا می‌کند. هنگامی موج حرکت می‌کند، موج انکسار یافته در لایه بالایی انتشار می‌یابد. در این حالت این موج به سطح ژئوفون‌ها وارد می‌شود.

ژئوفیزیک لرزه نگاری انکساری

سرعت امواج صوتی در لایه پایینی در مقایسه با لایه بالایی بیشتر است، بنابراین در برخی از نقاط، در سطح موج انکسار یافته نسبت به موج مستقیم سبقت گرفته و سریعتر عبور می‌کند. در نتیجه موج انکساری اولین موجی خواهد بود که به ژئوفون‌ها می‌رسد و این حالت تا زمانی که موج سریعتر و عمیق‌تری وجود داشته باشد، پایدار خواهد بود.

تفاوت زمان طی شده از موج دریافتی بین ژئوفون ها به میزان سرعت لایه پایینی بستگی دارد. اگر لایه مسطح باشد، امواج انکساری حاصل از خط مستقیمی که دامنه آن مستقیماً به سرعت وابسته است، تشکیل می‌شوند. نقطه‌ای که در آن امواج انکساری از امواج مستقیم پیشی می‌گیرند، “مسافت متقاطع” (Crossover distance) نامیده می‌شود و برای تخمین فاصله بخش‌های عمیق تا سطح انکساری به کار برده می‌شود.

 

آزمایش‌های انکساری بر اساس زمان دریافتی حرکت زمین که توسط منبع ثبت شده تولید گشته در فواصل مختلف استوار شده است. اطلاعات بدست آمده از آزمایشهای انکساری شامل سری‌های زمان در برابر مسافت است. این اطلاعات به صورت عمق سطح مشترک زیر سطح و سرعتی که در آن موج درون هر یک از لایه‌های زیر سطحی حرکت می‌کند. این سرعت‌ها توسط ثابت‌های فیزیکی که پارامترهای الاستیکی نامیده می‌شوند، کنترل می‌گردند.

 

مزایا و معایب روش لرزه ای انکساری

مزایا

مشاهدات انکساری به منابع تولید کننده امواج کمتر و به تبع آن به دریافت کننده‌های کمتری نیازمند است و در مقایسه با روش انعکاسی ارزان قیمت‌تر می‌باشد.

پردازش‌های کمی در مشاهدات انکساری انجام میشود (البته در این مورد استثناهایی هم وجود دارد که شامل اسکن‌هایی است که برای زمان دریافتی مورد استفاده قرار می‌گیرند). از آنجایی که نسبت کوچکی حرکت زمین ثبت می‌شود، ایجاد مدل‌ها و تفسیرهای مربوط به آن در مقایسه با سایر روش‌های ژئوفیزیکی آسانتر است.

 

معایب

از روش انکسار لرزه‌ای زمانی می‌توان سود برد که حرکت ایجاد شده و انتشار یافته با افزایش عمق زمین افزایش پیدا کند. مشاهدات انکسار لرزه‌ای اغلب به صورت لایه‌ای تفسیر می‌شوند. این لایه‌ها دارای شیب و توپوگرافی هستند.

مشاهدات لرزه‌ای انکساری فقط برای زمان دریافتی حرکت زمین در مسافت‌های مختلف از منبع به کار برده می‌شود. مدلی که برای زیر سطح زمین داده می‌شود از اصلاح زمان‌های دریافتی مشاهده شده، بدست آمده است.

 

شکل زیر مکانیسم روش انکساری را نمایش می‌دهد

ژئوفیزیک لرزه نگاری انکساری

شکل زیر برداشت لرزه نگاری انکساری دریایی را نمایش می‌دهد

Geophysical refractive seismography 05

 

عاشق شروع کردن هستم، هنر من جنگیدن برای آرزوهام هست؛ دنبال این هستم که درک درستی از زندگی پیدا کنم و ازش لذت ببرم برای همین بیشترین سرمایه‌گذاری رو روی خودم می‌کنم.

جدیدترین مطالب رو در ایمیل خود دریافت کنید

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x

فرم گزارش

خواهشمند است، فرم را تکمیل و ارسال نمایید.

راهنمای دانلود

  • اگر نرم‌افزار مدیریت دانلود ندارید، قبل از دانلود هرگونه فایلی، یک نرم افزار مدیریت دانلود مانند IDM و یا FlashGet نصب کنید.
  • برای دانلود، به روی عبارت “دانلود” کلیک کنید و منتظر بمانید تا پنجره مربوطه ظاهر شود سپس محل ذخیره شدن فایل را انتخاب کنید و منتظر بمانید تا دانلود تمام شود.
  • در صورت بروز مشکل در دانلود فایل‌ها تنها کافی است در آخر لینک دانلود فایل یک علامت سوال ? قرار دهید تا فایل به راحتی دانلود شود.
  • فایل های قرار داده شده برای دانلود به منظور کاهش حجم و دریافت سریعتر فشرده شده‌اند، برای خارج سازی فایل‌ها از حالت فشرده از نرم‌افزار Winrar و یا مشابه آن استفاده کنید.
  • چنانچه در مقابل لینک دانلود عبارت بخش اول، دوم و … مشاهده کردید تمام بخش‌ها می‌بایستی حتماً دانلود شود تا فایل قابل استفاده باشد.
  • کلمه رمز جهت بازگشایی فایل فشرده عبارت www.mining-eng.ir می‌باشد. تمامی حروف را می بایستی به صورت کوچک تایپ کنید و در هنگام تایپ به وضعیت EN/FA کیبورد خود توجه داشته باشید همچنین بهتر است کلمه رمز را تایپ کنید و از Copy-Paste آن بپرهیزید.
  • چنانچه در هنگام خارج سازی فایل از حالت فشرده با پیغام CRC مواجه شدید، در صورتی که کلمه رمز را درست وارد کرده باشید. فایل به صورت خراب دانلود شده است و می‌بایستی مجدداً آن را دانلود کنید.