روش هاي جلوگيري از ريزش

Telegram-logo
Instagram-logo
حالت هاي مختلف تنش

◄   نش تك محوري Uniamial stress در اين حالت فقط يك در يك راستا ويك جهت نيرو بر سنگ وارد

تخلخل و نفوذ پذیری

تخلخل عبارت است از تمام خلل و فرج‌های موجود در رسوب یا سنگ که به دو صورت کل یا موثر

Baner-MineJobs
به این نوشته امتیاز دهید

https://www.mining-eng.ir/?p=2688

فهرست مطالب

بطوركلي همان طوري كه اشاره گرديده عوامل اصلي وقوع ريزش در معدن يعني فشار زمين،جنس سنگ ها و چينه ها،روش استخراج نادرست، رطوبت ، فشار آب و گاز تا زماني كه تحت كنترل و مراقبت قرار نداشته باشند احتمال خطر موجود است،و نمي توان تحت شرايط مطمئن و در معدن به كار پرداخت از همين روي لازم است با انجام اقداماتي كه به شرح آنها مي پردازيم امكان ايجادخطر را به حداقل ممكن رساند:

3-3-1-نگهداري سقف و ديواره ها

دراغلب موارد كارهاي معدني مختلف را قسمتي توسط وسايل مختلف نگهداري كرد و از ريزش آنها جلوگيري نمود زيرا افرادي كه در داخل معادن زيرزميني كارمي كنند قبل ازهر چيز بايد از ايمني سقف كارگاه خود اطمينان حاصل كنند و وسايل نگهداري مي تواند در اين زمينه آسودگي خاطر آنها را تامين كند.وسايل نگهداري بايستي مانند يك چتر يا سپر عمل كند و مانع از ريزش و نشست سقف وديواره ها برسركارگران شود.

3-3-2-اندودن سيمان

براي پيشگيري­ از اثرات­ تخريبي­ و مشكلات حاصله از رطوبت كه در روي سنگ هاي سقف و اطراف راهروها و كارگاه هاي زيرزميني نقاط ضعفي ايجاد مي كند پوشش هاي مواد گوناگوني را مانند رنگ هاي آسفالتي و قيري و يا ماده اي بنام گونيت مورد استفاده قرار مي دهند.گونیت عموماً از سه قسمت ماسه و يك قسمت سيمان و مقداري آب تشكيل شده كه آن را توسط دستگاه هاي مخصوصي در دو لايه به ضخامت 5/2سانتي متر به سقف و ديواره ها مي پاشند. قبل از اقدام به اين كار بايستي تكه هاي لق وسنگ هاي سست را كاملاً جدا كرد و سپس در فاصله زماني كوتاهي گونيت را پاشيد.اين ماده علاوه بر آنكه از هوا خوردگي و لق شدن سنگ ها و جداره درون تونل جلوگيري مي كند سطح آن را صاف تر مي كند كه اين امر در بهبود تهويه معدن اثر مطلوبي برجا مي گذارد.

3-3-3-خارج­ كردن­ آب­ و گاز از طبقات چون فشار حاصل از وجود گاز يا آب درون چينه ها و كمربالا سبب سست شدن و ريزش آنها مي شود بايستي در اين موارد اغلب در سقف و ديوار و در فواصل مناسب چال هائي حفرشود تا گاز يا آب از اين چال ها بيرون زده و فشارچينه ها كاهش يابد و خطر ريزش كمتر شود.

3-3-4-بازرسي سقف و لق گيري

كليه كارگران و ناظران فني كه در سينه كارهاي استخراج معادن زيرزميني كار مي كنند بايستي همه روزه قبل ازشروع به كار وضعيت تغيير يافته كمربالا و وسايل نگهداري را مورد بازرسي قرار دهند تا چنانچه از لحاظ خطر ريزش موردي مشاهده شود نسبت به رفع آن اقدام لازم بعمل آيد.براي بازديد كمربالا و اطمينان از اينكه محكم و يكپارچه است از سه روش زير استفاده مي كنند:

3-3-4-1-ازطريق صدا

با زدن ضربه بوسيله پتك ياتير به كمربالا آن را آزمايش مي كنند اگر صدايي كه بگوش مي رسد زنگ دار باشد معلوم مي شود كه كمربالا يكپارچه و مستحكم است ومي توان به آن اطمينان كرد ولي اگر صداي حاصل از ضربه خفه باشد مفهوم آن اين است كه كمربالا سست وضعيف است و امكان ريزش آن وجود دارد.

3-3-4-2-ازطريق گوه ياخار

در شكاف هاي كمربالا گوه هاي چوبي يا فلزي جامي دهند.افتادن گوه ها دليل بر باز شدن شكاف ها است و احتمالاً آن سقف فرو خواهد ريخت.

3-3-4-3-از طريق لرزشي

اگر با يك دست كمربالا را گرفته و با دست ديگر به كمك تبر يا پتك ضربه اي به آن وارد شود از لرزش آن مي توان متوجه يكپارچگي كمربالا شد.لازم به يادآوري است كه در موقع ضربه زدن به كمربالا امكان ريزش آن وجود دارد لذا شخصي كه مبادرت به آزمايش و بازرسي سقف مي كند بايستي در زير يك حفاظ مطمئن قرار داشته باشد تا از هرگونه آسيبي دراثرريزش مصون بماندهمچنين بازدن ضرباتي به داربست توسط يك جسم توپر مي توان آن راهم موردكنترل قرارداد. هرگاه در اثر اين اقدام از داربست صداي خفه اي بيرون بيايد معلوم مي شود كه داربست زير بار نيست و چنانچه بعنوان تكيه گاهي براي انتقال وسايل بكار رود امكان سقوط و لغزش آن ميرود.كارهايي كه براي جلوگيري از ريزش در كارگاه هاي زيرزميني انجام مي شود بايستي تحت يك برنامه مخصوص و بوسيله مجربترين كارگران و ناظران فني بعمل آيد.

3-4-نگهداري­ به ­وسيله ­قاب هاي­ كشويي­ يا­ قوسي اين قاب ها اولين بار در سال 1932 توسط توسن هاينزمن ابداع و بنام تی اچ معروف شد، نگهداري در اكلون هاي مكانيزه 1 و 2 و 3 كه فعلا در حال پيشروي مي باشد، نگهداري دائمي بوده و از قاب هاي كشويي فلزي سه تكه اي يا قوسي شكل استفاده مي شود اين قاب ها در كشورهاي لهستان، بلغارستان و ايران توليد مي شود و شكل ديناميكي و جنس آن به گونه اي است كه در مقابل خمش و فشار بسيار مقاومند و هنگامي كه فشار وارده بر قاب زياد شود، كلاهك داخل پايه ها مي لغزد و يا پيچ هاي كرپي ها را شل مي كنند تا بلغزد و بدين ترتيب فشار وارده به وسيله تغيير شكل خنثي شده تا به حالت تعادل برسد فاصله بين دو قاب متوالي به فشارها وارده بستگي دارد در ابتداي پروتال فاصله بين قابها 5/0 متر بوده و هر چه مقدار پيشروي بيشتر شود  اين فاصله بيشتر شده و تا يك متر تثبيت مي گردد، طبق مقررات ايمني معدن در هر 1 تا 5/1 متر پيشروي موظف به نصب وسايل نگهداري مي باشند براي نصب وسايل نگهداري رعايت دو پارامتر خيلي مهم است يكي رعايت جهت امداد آزيموت تونل و ديگري رعايت شيب آكلون.

براي كنترل امتداد آزيموت تونل از روش سه شاقول استفاده شده و آكس وسط سقف را علامت مي زنند تا امتداد خط سنترلاين براي كارهاي بعدي تنظيم شده باشد، براي كنترل شيب اكلون از نخ تراز استفاده كرده به اين صورت كه يك نفر سر نخ را روي علامت سمبه آركهاي قبلی که توسط نقشه برداران مشخص ورپرگیری شده می گذارند نخ باید در روی سر نشان سه تا آرک پهلوی هم قرار گرفته و امتداد آن در سینه کار به ارتفاع آن در سینه کار به ارتفاع قرار دادی یک متر تا بلوک سیمانی تنظیم شود.

برای نصب کلاهک قاب که مقطع آن کمی کوچکتر از مقاطع پایه ها قرار گیرد ابتدا دو تیرآهن چند متری متحرک را که درطرفین آکس سقف به صورت عمودی توسط بست های فلزی موقتی کلاهک قاب های قبلی آویز شده اند توسط فردی که روی پیشانی رو هدر است به سمت بالا هدایت شده و وسط آن در روی دو تیر آهن قرار می گیرد البته در ماه های قبل ابتدا دو پایه نصب می شده و در مرحله بعد کلاهک قاب ولی جهت ایمنی بیشتر از سقف حال ابتدا کلاهک و بعد پایه ها نصب می شوند.

برای قرار گیری پایه ها ابتدا محل آن را مقداری خالی کرده و چند گونی شن در داخل آن قرارداده و اگر لازم باشد کیسه شن را پاره می کنند و بعد یک بلوک بتنی مربعی شکل به نام کفلا در روی شن قرار می گیرد که در روی صفحه آن دو عدد میل گرد کوچک جوش داده شده که پایه قاب در بین آنها قرار می گیرد حال دو پایه در دو طرف روی دو بلوک قرار می گیرد. اتصال هر پایه با کلاهک توسط دو عدد کرپی کوچک یا یوبلت صورت می گیرد و طول قسمتی از کلاهک که داخل پایه ها قرار می گیرد نبایستی از 40 سانتیمتر کمتر باشد. هر کرپی دارای دو پیچ و یک بست و دو مهره می باشد و برای هر آرک جمعا چهار کرپی کوچک و چهار کرپی بزرگ مصرف می شود و کار آن حفظ فاصله بین قاب ها و تقسیم تنش ها می باشد و همچنین لوله های تهویه و کابل های برق وسایل موقتی و ….. به آن آویز می شوند . پس ازنصب قاب اگر آکس سقف با وسط کلاهک منطبق نبود بوسیله یک کنده چوبی و بازوی قدرتمند رودهدر آن را با فشار تراز می کنند . کار کردن با رودهدر برای نصب وسایل نگهداری بسیار ساده و سریع بوده و در هرشیفت کاری تا حداکثر چهار قاب زده شده است ولی در معدن مرکزی که پیشروی آتشباری دارد در هر شیفت فقط قاب ذوزنقه ای می زنند.

3-5-نگهداری به وسیله پیچ سنگ

در این معدن از بلت معمولی و بلت کابلی و بلت گیردار رزینی استفاده می شود.

3-5-1-پیچ سنگ رزینی

روش کار به این نحو است که بعد از چال زدن با مته حدود 2 متر داخل چال چند رزین بسته به طول چال که شامل دو جزء رزین و کاتالی است بطور جداگانه بسته بندی و به شکل فشنگ می باشد . حال بلت های عاجدار توسط دستگاه گوفر با چرخش و فشار درون رزین قرار گرفته و روکش پلاستیکی فشنگ ها پاره شده و رزین کاتالی است در اثر چرخش میل مهار با هم مخلوط می شوند و در طی یک واکنش شیمایی در عرض چند دقیقه سفت شده مانند یک چسب دو قلو یک مهار خیلی محکم به وجود می آورد. بعد در روی میل گرد یک صفحه توزیع بار قرار داده و توسط مهره گیر دهنده محکم می شود. این پیچ سنگ ها بیشتر در تقاطع آکلون 3و 4 در نگهداری سقف استفاده شده است وسطح تقاطع حدود 110 متر مربع می باشد.

3-5-2-پیچ سنگ تزریقی

در بالای دهانه تونل های این معدن از این نوع راک بولت استفاده شده بعد از زدن چال دوغاب سیمانی را داخل آن ریخته و میل گرد را قرار می دهند و بعد از سفت شدن دوغاب یک توری بزرگ روی آنها گذاشته و بعد صفحات توزیع بار روی توری ها و پیچها را می بندندو در بعضی ­جاها به جای میل­گرد­ از­ کابل استفاده می شود.

3-6-تل تیل

برای اندازه گیری فشار وارده و همچنین پیش بینی احتمال ریزش قبل از وقوع و برای  ایمنی بیشتر در سقف قسمت های مختلف  معدن وسیله  ای  به نام تل تیل ­تعبیه  نموده اند  که شامل دو لوله از جنس مس که هر کدام شامل سه رنگ قرمز و زرد و سبز می باشند  که یکی در داخل دیگری  می باشد قسمت پر خطر  را شناسایی می نمایند ونسبت به مقاوم سازی  آنجا  در صورت امکان  اقدام می نمایند .در غیر این صورت  نسبت به ترک و تخلیه  محل از کارکنان  اقدامات لازم صورت می گیرد  این وسیله ها تقریبا به ازای هر 20 الی 24 متر در معدن تعبیه شده است.

عاشق شروع کردن هستم، هنر من جنگیدن برای آرزوهام هست؛ دنبال این هستم که درک درستی از زندگی پیدا کنم و ازش لذت ببرم برای همین بیشترین سرمایه‌گذاری رو روی خودم می‌کنم.

جدیدترین مطالب رو در ایمیل خود دریافت کنید

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آرش
آرش
22 شهریور 1392 22:25

فورپول هم هست که ما تو معدن ذغالسنگ پروده ازش استفاده می کنیم و بعد از ریزش انجام میشه و برای جلوگیری از ریزش های بیشتر و ادامه کاره

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
پیمایش به بالا

فرم گزارش

خواهشمند است، فرم را تکمیل و ارسال نمایید.

راهنمای دانلود

  • اگر نرم‌افزار مدیریت دانلود ندارید، قبل از دانلود هرگونه فایلی، یک نرم افزار مدیریت دانلود مانند IDM و یا FlashGet نصب کنید.
  • برای دانلود، به روی عبارت “دانلود” کلیک کنید و منتظر بمانید تا پنجره مربوطه ظاهر شود سپس محل ذخیره شدن فایل را انتخاب کنید و منتظر بمانید تا دانلود تمام شود.
  • در صورت بروز مشکل در دانلود فایل‌ها تنها کافی است در آخر لینک دانلود فایل یک علامت سوال ? قرار دهید تا فایل به راحتی دانلود شود.
  • فایل های قرار داده شده برای دانلود به منظور کاهش حجم و دریافت سریعتر فشرده شده‌اند، برای خارج سازی فایل‌ها از حالت فشرده از نرم‌افزار Winrar و یا مشابه آن استفاده کنید.
  • چنانچه در مقابل لینک دانلود عبارت بخش اول، دوم و … مشاهده کردید تمام بخش‌ها می‌بایستی حتماً دانلود شود تا فایل قابل استفاده باشد.
  • کلمه رمز جهت بازگشایی فایل فشرده عبارت www.mining-eng.ir می‌باشد. تمامی حروف را می بایستی به صورت کوچک تایپ کنید و در هنگام تایپ به وضعیت EN/FA کیبورد خود توجه داشته باشید همچنین بهتر است کلمه رمز را تایپ کنید و از Copy-Paste آن بپرهیزید.
  • چنانچه در هنگام خارج سازی فایل از حالت فشرده با پیغام CRC مواجه شدید، در صورتی که کلمه رمز را درست وارد کرده باشید. فایل به صورت خراب دانلود شده است و می‌بایستی مجدداً آن را دانلود کنید.